Tele 2:s kunders mobilsvar har kunnat avlyssnas, enligt ett avslöjande i Dagens Nyheter. Foto: TT

Mobilsvar hos Tele2 har kunnat avlyssnas

Publicerad

Tele 2 har haft en säkerhetslucka som gjort det möjligt att lyssna på andra personers röstmeddelanden, rapporterar Dagens Nyheter. Mobilföretaget fick kännedom om problemet tidigare i dag och har vidtagit åtgärder.
-Vi känner inte till att några kunder har drabbats, säger Fredrik Hallstan, presstalesperson på Tele 2 till SVT Nyheter. 

Tele 2:s mobilkunders röstbrevlådor skyddas med en fyrsiffrig kod. Men om du använder en nättjänst som simulerar det telefonnummer du vill ringa från är det möjligt att både lyssna på andras meddelanden och att byta kod utan att känna till den ursprungliga koden, skriver Dagens Nyheter efter att ha gjort flera tester.

”Illegala webbtjänster”

Fenomenet spoofing, att man på olika sätt lånar en annan identitet på nätet, är ett globalt problem som funnits i många år. SVT berättade om problemet redan 2011, i samband med att tekniken använts av den brittiska tidningen News of the World för att avlyssna det brittiska kungahuset och andra kändisar.

– Det finns ett antal mer eller mindre illegala webbtjänster som har gjort det här möjligt. Sedan vi fick kännedom om det för några timmar sedan har vi förbättrat säkerheten. Det finns alltid säkerhetsbrister med webben och mobilkommunikation men vi gör vårt yttersta för att det inte ska hända igen, säger Fredrik Hallstan på Tele 2.

Mobilkunder behöver nu uppge sin fyrsiffriga kod även när man ringer sin egen röstbrevåda.

Lämnar incidentrapport

Tele 2 har 3,8 miljoner kunder i Sverige, en fjärdedel av den svenska marknaden. Bland kunderna finns stora företag och myndigheter som Kriminalvården och Åklagarmyndigheten.   

Tele2 kommer att lämna en incidentrapport till tillsynsmyndigheten Post- och Telestyrelsen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer