Sänkt moms ska gynna naturturism

Publicerad

Sänkt moms ska få fart på naturturismen i landet och skapa tusentals nya jobb. Det hoppas regeringen. Aktivitetet som vargspårning och bäversafari ska nu bli billigare.

Regeringen föreslår att momsen på naturturism och naturguidningar sänks från 25 till 6 procent. Förhoppningen är att naturturismen ska öka och ge fler jobb ute i landet.

Billigare guidning

–En naturguidning som nu kostar runt 700 kronor kan bli runt 100 kronor billigare, säger biträdande finansminister Per Bolund (MP).

Han och miljöminister Karolina Skog presenterade förslaget på tisdagen för blåfrusna journalister ute på ett kylslaget Skeppsholmen i Stockholm. Det hela bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna och Vänsterpartiet.

Tanken är att sänkningen, som nu går ut på remiss, ska ingå i höstbudgeten. I så fall kan den bli verklighet vid årsskiftet.

Ingår i satsning

Kostnaden för staten, enligt Bolund, uppgår till 320 miljoner kronor första året och därefter 290 miljoner under efterföljande år. Cirka 2.700 naturturismföretag är berörda.

Regeringen ser åtgärden som en del av en större satsning på naturskydd och naturturism. Avsikten är också att naturguiderna ska kunna utnyttjas som experter vid planering och skötsel av de svenska naturreservaten.

– Just nu renoverar vi dessutom hela ledsystemet i fjällen, säger Karolina Skog.

Fakta: Naturturism

Visa
  • Naturturismen i Sverige är en snabbt växande bransch där företag erbjuder naturupplevelser, guidning och boende i naturen. Totalt omsätter naturturismföretagen 3,6 miljarder kronor per år.
  • Naturturism kan innefatta allt från kajakpaddling och forsränning till renslädesturer och björnskådning. Vargsafari i Bergslagen och fågelskådning i Vattenriket i Skåne hör till de mest populära arrangemangen i dagsläget.

Källa: Svenska ekoturismföreningen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer