SAS åldrande flotta kritiseras

Uppdaterad
Publicerad

Den olycksdrabbade modellen Q-400 har varit ett problemplan ända sen SAS började flyga med det för sju år sedan. Samtidigt är det ett av de nyaste planen i SAS åldrande flotta.

Koncernen har omkring 160 flygplan under namnet SAS. Snittåldern är elva år, och det är osäkert när SAS köper in nya plan. Finska konkurrenten Finnair har runt 60 plan, med en snittålder på 5,5 år, och ska satsa 18 miljarder kronor på nya flygplan kommande år. Lågprisbolaget Ryanair har runt 140 plan med en snittålder på 2,5 år, och satsar 13 miljarder på nya plan.

SAS sa tidigare i år att ett av bolagets viktigaste mål är att köpa nyare plan. Men det lär dröja uppåt fem år. Idag gör SAS inte tillräckligt stora vinster för att kunna investera i nya plan.

”Variation i åldrar”

Flyganalytikern Anders Lidman säger till Rapport att SAS har ett stort behov av att förnya sin flotta.

– Man förlorar konkurrenskraft gentemot sina konkurrenter som skaffar nyare flygplan. Det är relativt sett dyrare att ha gamla plan.

Men det håller inte informationsdirektör Bertil Ternert med om.

-Vi har en variation i åldrar. Vi har ett antal flygplan som har en hög ålder, men åldern på ett flygplan kan tyckas gammal även om många delar har bytts ut genom åren, säger Bertil Ternert.

Under specialbevakning

Tillverkaren Bombardier rekommenderade i dag att alla plan av modellen Q400 som gjort mer än 10.000 starter och landningar tas ur bruk och undersöks. Det omfattar 60 plan i olika bolag.

SAS tog Q-400 modellen i bruk för sju år sedan. Sedan dess har runt 500 tekniska felrapporter gjorts, enligt Luftfartsstyrelsen, och i branschen har modellen rykte om sig att vara ett problemplan.

SAS var ett av de första bolagen som använde Q-400, men enligt bedömare är det anmärkningsvärt att vissa problem fortfarande dyker upp. Planet har stått under teknisk specialbevakning sedan år 2000.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.