Sas ställer bakom budskapet i den reklamfilm som togs ned under tisdagen. Foto: Johan Nilsson/TT

SAS: Står bakom budskapet i reklamfilmen

Uppdaterad
Publicerad

SAS ställer sig bakom budskapet i bolagets reklamfilm, som publicerades under tisdagsmorgonen och togs ned samma kväll. Nu har filmen lagts upp igen. Att den togs ned från början beror enligt SAS på att de misstänker att kampanjen ”blivit kidnappad”.

”Vad är skandinaviskt på riktigt? Absolut ingenting”, var budskapet i den reklamfilm som publicerades på tisdagen, och som mötte omfattande kritik i sociala medier.

I ett pressutskick skriver SAS att de ställer sig bakom budskapet i filmen, ”som handlar om att resor berikar oss”.

”Vi på SAS är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen”, skriver flygbolaget.

Misstänker ”attack”

Vidare skriver SAS att de, när de tittar på antalet reaktioner på filmen och deras mönster, har anledning att misstänka en ”attack” och att deras kampanj blivit ”kidnappad”.

– När vi såg den här onormala trafiken i vår Youtubekanal och på vår Facebooksida misstänkte vi att det var en nätattack. Vi kan aldrig acceptera att vara en plattform för andras åsikter vi inte står bakom. Därför valde vi att tillfälligt plocka bort filmen och se om vi kunde göra om något, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till TT.

Filmen uppe igen

Nu har filmen lagts upp igen. Filmen finns i flera olika versioner och även en kortare version där reklamens budskap kommer fram snabbare publicerades under onsdagskvällen, skriver TT.

SVT Nyheter har sökt SAS för ytterligare kommentarer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.