Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I Sas numera nedtagna reklamfilm visas flera typiskt skandinaviska fenomen, som förklaras vara inspirerade av utlandet. Foto: SAS, Johan Nilsson/TT

SAS tog ned reklamfilm efter kritikstorm

Uppdaterad
Publicerad

”Vad är skandinaviskt på riktigt? Absolut ingenting.”
Det var budskapet i en reklamfilm som SAS laddade upp på Youtube under tisdagen, och som möttes av massiv kritik. Samma kväll plockade flygbolaget ned klippet.

I klippet frågar berättarrösten vad som egentligen är riktigt skandinaviskt. ”Absolut ingenting – allt är kopierat”, slår rösten sedan fast.

Klippet fortsätter med segment där det berättas att allt som brukar anses typiskt skandinaviskt – från demokrati och föräldraledighet till köttbullar och wienerbröd – importerats från andra länder.

I slutklämmen säger berättarrösten att Skandinavien ”fördes hit, bit för bit, av vanliga människor som hittade det bästa av vårt hem på andra platser”.

”När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör”, sade Martin Adonis, kampanjansvarig på SAS, enligt ett pressmeddelande inför reklamens lansering.

”Flyger aldrig med Sas igen”

Klippet laddades upp på tisdagsmorgonen. Snabbt fylldes kommentarsfälten på SAS sociala mediekonton med starka reaktioner från både anonyma och namngivna konton. Den överhängande majoriteten var mycket kritisk till reklamen, och hävdade att den förringar skandinavisk kultur och historia.

”Jag kommer aldrig flyga med SAS igen”, löd ett ofta upprepat budskap i kommentarsfältet.

”Om ingenting är skandinaviskt, ska ni döpa om er till Ingenting Airlines?”, frågade en användare.

”Vilket regelrätt djävla nonsens och självhat”, skriver Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof på Facebook.

Nu har filmen lagts upp igen. Även en kortare version där reklamens budskap kommer fram snabbare publicerades under onsdagskvällen, skriver TT.

SVT Nyheter söker SAS för en kommentar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer