Det är SBC Sveriges Bostadsrättscentrum som genomfört en kartläggning över de vanligaste störningsmomenten i bostadsrättsföreningar. De vanligaste klagomålen rör suprummet och tvättstugan. Andra vanliga störningsmoment är nedskräpning och högljudda grannar.
Ett klagomål i månaden
Enligt kartläggningen har drygt var femte bostadsrättsförening uppgett att de får in klagomål minst en gång i månaden. Endast tre procent uppger att de aldrig får klagomål.
– För att få en granne vräkt krävs det att störningen är hälsoskadlig och försämrar boendemiljön. Men i de allra flesta fall går det att lösa utan att behöva blanda in domstol, säger Monika Jukic, Chefsjurist på Sveriges Bostadscentrum i ett pressmeddelande.
Anlita störningsjour
Ett alternativ för bostadsrättsföreningen är att anlita en störningsjour.
– Om föreningen har problem med en eller flera medlemmar är ett tips att anlita en störningsjour som objektivt och som tredje part kan dokumentera störningarna. Det kan man sedan använda som vittnen i en kommande domstolsprocess, säger Monika Jukic.