Foto: Scanpix

SD-sympatisörer tappar mark på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Den senaste tidens skandaler kring Sverigedemokraterna har fått stor uppmärksamhet i sociala medier, men enligt en kartläggning gjord av SvD dominerar inte längre SD-anhängare på nätet.

Med 200.000 inlägg under en veckas tid är skandalerna kring Sverigedemokraterna den överlägset mest uppmärksammade politiska skandalen på nätet, visar en undersökning som Svenska Dagbladet har gjort tillsammans med analysföretaget Lissly.

Dessutom är inläggen till övervägande del kritiska mot SD, vilket är ovanligt. SD-sympatisörer brukar annars vara väldigt aktiva på nätet, skriver SvD.

SD-ledare avgår efter skandalfilm

–Tidigare fick en negativ film om SD alltid fler ”ogilla” än ”gilla”, och deras sympatisörer var väldigt aktiva i kommentarerna. Men nu har de varit i klar minoritet, säger Simon Sundén på Lissy, till SvD.

”Fler engagerar sig”

Ett exempel som SvD nämner är komikern Magnus Betners ironiska klipp på Youtube om SD-händelserna, ”Betnér kommenterar #sdgate”. Filmen har visats över 400.000 gånger.

–Det är ett tecken på att fler använder sociala medier, men också på att folk engagerar sig på ett annat sätt. Det känns som om en stor grupp har vaknat upp och rutit tillbaka. Fortsätter den här trenden kommer det att bli väldigt intressant nästa val, säger Simon Sundén på.

SvD:s grafik visar antal inlägg i sociala medier per timme. Flest kommentarer kom det i samband med att den första av Expressens filmer släpps, när Zlatan gör mål i matchen Sverige-England och när filmen med järnrör släpps och Ekeroth tar time-out.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SD-ledare avgår efter skandalfilm

Mer i ämnet