Semlor säljs allt tidigare

Publicerad

Semlor i november. Tiden är upp och nedvänd. Fastlagsbullen, som den också kallas, förknippas annars med fettisdagen, som nästa år inte infaller förrän den 8 mars, kvinnodagen.

Men, som många andra traditioner, dras försäljningen av semlor ut allt mer. På Sandéns konditori i Jönköping säljer man till exempel semlor för fullt just nu.

-Vi har sålt under november i många år, mer än tio, säger Maja Vorkapic.

Varför konditoriet började med semlor i november vet hon inte, men nu har det blivit en tradition. Det går åt några hundra varje dag.

I kungliga huvudstaden går semlorna att köpa redan, både på konditori och i butik. Coop sålde till exempel semlor under allhelgonaveckan.

-Vi såg det som ett allhelgonabus, säger Magnus Nelin, presschef hos Coop. Nu pausar vi fram till årsskiftet.

Konditor Ulf Eichmüller i Malmö bryr sig inte om tidiga fastlagsbullar. Hans konditori Hollandia börjar sälja annandag jul.

-Det har vi gjort i många år och det fortsätter vi med.
Han tycker det finns viktigare saker att diskutera än under vilken tid semlorna säljs.

-Kunderna bestämmer. Vill de ha semlor i november så kan de väl få det.

TT

50 miljoner semlor

Visa

• Ordet semla kommer från det latinska ordet ”simila” som betyder ”det finaste mjölet”. Seden med fastlagsbröd och senare fastlagsbullar spreds hit under 1600-talet. Långt senare fick de det utseende de har i dag, bakade på fint vetemjöl och socker.

• Den stora semmeldagen är fettisdagen, som nästa år infaller den 8 mars. I gamla tider skulle det vara fest denna dag. Sedan kom ju fastan och den varar som alla vet till påska.

• Under säsongen sätter vi i oss 40-50 miljoner semlor.

• Den mest kände älskaren av semlor i Sverige är detektiv och heter Ture Sventon, sprungen ur författaren Åke Holmbergs fantasi.

TT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer