Vi har frågat svenska högstadierektorer hur vanligt det är med sena ankomster på deras skola. Och det är en delad bild vi får. Medan en majoritet svarar att det är ganska eller mycket ovanligt, svarar samtidigt så många som fyra av tio rektorer att det är ganska eller mycket vanligt.
– Det vanligaste är att några kommer ungefär två-tre minuter sent. Det stör ju inledningen då, säger Johan Solander, lärare i matematik och NO på Väsby skola i Upplands Väsby.
Förebyggande arbete
För att sena ankomster inte ska störa undervisningen svarar de flesta rektorer i vår enkät att de främst arbetar förebyggande och informerar eleverna om vikten att vara i tid. Det är också vanligt att sena ankomster rapporteras till föräldrarna. Ett annat sätt att stänga dörren när lektionen börjar och släppa in de som kommit sent först efter ett tag. Men det fungerar inte för Johan Solander.
– Jag har gjort det några gånger, men då har det blivit att de står utanför och ropar och bankar lite grad. Det stör minst lika mycket. Jag har alltid dörren öppen och försöker lära dem att kommer de sent, smyg in och sätt dig.
Lägre meritvärde för drabbade skolor
Samtidigt finns det ett samband mellan hur vanligt rektorerna svarat och skolornas resultat. Skolor där rektorn uppgett att det är mycket vanligt med sena ankomster har ett lägre meritvärde i snitt än de skolor där rektorn svarar att det är mycket ovanligt med sena ankomster, 212,8 jämfört med 241,3. Skolorna har också en större andel elever med utländsk härkomst och en mindre andel föräldrar är högutbildade.
Hanna Thunholm Andersson, rektor på Väsby skola, tror att förklaringen är att elever med höga meritvärden möts av höga förväntningar, inte minst hemifrån.
– Skolan är viktig, man förutsätts sköta den. Finns inte den förväntan blir det annorlunda för de barnen. Då måste vi kompensera. Då måste skolan stå för den förväntan, säger hon.
Extra resurs
På Väsby skola har man också anställt en person för att hjälpa eleverna att komma i tid. Det hjälper mycket, tycker Warunee Khvangkhong, som går i sjuan. Men trots det händer det att hon blir sen.
– Jag kom försent i morse. Inte till den här lektionen, men tidigare.
Vad hade hänt då?
– Jag halkade!