Många resenärer blev strandsatta under tågkaoset som orsakades av en kabelbrand vid Stockholm södra under torsdagen. Foto: TT

SJ: ”Betalar full ersättning”

Uppdaterad
Publicerad

SJ betalar full ersättning till alla som blev strandade på grund av tågkaoset i torsdags. Det meddelade bolaget under lördagen. Men vad ersättningen inbegriper, och vilka som kan få den, är oklart.

De försenade och inställda tågresorna som orsakades av en kabelbrand i Stockholmsområdet har drabbat många resenärer under midsommarfirandet. Flera fastnade i städer och var tvungna att ta in på hotell, eller betalade för en taxi för att ta sig därifrån.

Nu meddelar SJ AB att full ersättning ska utgå till alla som blev strandade på grund av tågkaoset.

LÄS MER: 171 resenärer köpte biljetter – till tåg som inte fanns

Ersätter en hotellnatt

De som blev fast i städer där de blev tvungna att ta in på hotell får ersättning för en natt på ett normalt hotell, enligt Carina Axelsson på SJ:s pressjour.

– Oavsett vilken biljettyp man har köpt och trots att det var ett infrastrukturfel så kommer vi att ersätta våra kunder fullt ut, säger hon till TT.

Hon har ingen uppfattning om hur många resenärer som drabbades och kan söka ersättning.

LÄS MER: SJ ber om ursäkt för sena svar

Andra utlägg mer osäkra

Flera resenärer tvingades också betala taxiresor när tågen inte kom.

– Taxiresor ersätts bara inom Mälardalen, säger Carina Axelsson när SVT Nyheter når henne.

På SJ AB:s Facebooksida har flera resenärer ställt frågor kring andra utgifter utöver hotell och tågresa – tillexempel parkeringsbiljetter som har gått ut eller konsertbiljetter som inte kan användas.

Om dessa utlägg är ersättningsberättigade är fortfarande oklart.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.