Självmordssajt stängd efter bloggkampanj

Uppdaterad
Publicerad

Svenska bloggare som och har under flera veckor deltagit i och uppmanat andra att stödja en kampanj som syftar till att få färre Google-användare att hamna på webbsidan Sjalvmord.com (med titeln ”Svensk Självmordsguide”).

På webbsidan fanns omfattande material och diskussioner om till exempel ”bästa” sätten att ta sitt liv. Sidan har nu stängts ner, men chattrummet finns kvar för som grundaren till sajten säger: ”det finns många besökare som behöver prata av sig och diskutera sina känslor ocensurerat”.

– Det var Pontus Löf som kom på idén, men det rasslade till rejält när jag bloggade om ämnet, berättar Sofia Mirjamsdotter. Det var otroligt många som hakade på och länkade på det sättet som vi uppmanade till.

Inom kampanjen mot Sjalvmord.com uppmanades bloggare och användare av sociala medier att publicera länkar till ”konkurrerande” sidor på samma sökord (”självmord”). På så sätt hoppades man få sökmotorer som Google att ranka dessa sidor lika högt, eller högre än Självmord.com.

– Det syntes ju redan inom ett dygn, fortsätter Sofia Mirjamsdotter. Exempelvis Vårdguidens och Socialstyrelsens webbsidor på ämnet självmord klättrade väldigt snabbt i sökresultaten.

Men några anklagade er för att syssla med censur.

– Jag tror inte på censur, vi ville helt enkelt ta hjälp av människors engagemang för att få relevantare sökresultat. Jag har själv tonårsbarn och vill inte att de ska hitta Sjalvmord.com det första de gör när de är extra deppade.

Och hur utvecklar sig kampanjen?

– Det här kommer att fortsätta att länkas, och sedan är det ju väldigt bra att det här har medfört att många bloggar och pratar om ämnet på nätet.

Magnus Brahn som ligger bakom sajten Sjalvmord.com har skrivit ett blogginlägg på sin egen blogg där han bland annat uppger att han lagt ner sajten för att den kanske inte är förenlig med hans nya arbetsgivares policyer.

Vad är det för arbetsgivare?

– Det är den idéella föreningen Svenska Brukarföreningen, förklarar Magnus Brahn på telefon.

Hade det inte med kampanjen att göra också?

– Jo, absolut, det måste jag erkänna. Jag började väl fundera lite på innehållet och hur man skulle gå vidare. Det kändes bara rätt att stänga ner den.

Varför startade du Sjalvmord.com?

– Från början var det väl bara en kul grej. Någonting jag tyckte saknades. Sedan växte det och blev allt mer till en debattgrej.

Vill du rekommendera någon annan sajt på ämnet?

– Ja, som handlar om rätten till en värdig död.

Inte första SEO-kampanjen

Bloggaren Pontus Löf, som kläckte själva idén till en sökordskampanj mot Sjalvmord.com, hade tidigare erfarenheter från liknande tilltag.

– Jag gjorde ju en kampanj under valrörelsen mot Sverigedemokraterna, förklarar Löf. Då hade jag gjort med motargument mot SD och då lyckades vi också få upp sidan högst upp i sökresultatet på Google. Den hade 120 000 träffar dagarna runt valet.

Bland de sidor som SEO-kampanjen lyckats få att stiga i resultaten finns Vårdguiden och Socialstyrelsens webbsida om självmord. Den senare har Pontus Löf också redigerat, på sitt tidigare jobb som webbstrateg på just Socialstyrelsen. Idag jobbar han på Juristjouren.

– Vi har även en Facebook-sida och vi jobbar vidare med sökordsoptimeringen, och målet är att alla tio träffar på ordet självmord ska leda till hjälp-sidor, och även på andra sökord eller fraser som ”hur tar jag livet av mig”.

Nanok Bie

nanok.bie@svt.se

Twitter: @nanok

Mer info

”SEO” står för ”Search Engine Optimization”, eller på svenska ”Sökmotoroptimering” och är ett väl använt begrepp inom internetindustrin. Det går i princip ut på att optimera webbinnehåll för att hamna högre upp i sökmotorernas sökresultat.

Google använder ett system som kallas PageRank som i grunden går ut på att ju fler som länkar till webbadresser desto högre upp i sökresultaten hamnar adresserna. Det är därför det kan löna sig att se till att det finns många länkar på många olika ställen på nätet till en viss webbadress. Men Google och andra sökmotorer rankar också ursprungssajternas kvalitet och försöker navigera runt SEO-spam.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.