Sveriges Radio Ekot har tillsammans med den tjeckiska radion Český rozhlas granskat motorvägsbygget.
Skanska hade enligt egna uppgifter gett bort en del av bygget till sin partner, det tjeckiska företaget Geosan. Men i samband med en intern revision 2011 upptäcktes att Skanska hade gjort allt arbete, men att Geosan behållt 35 miljoner för ett arbete som inte hade gjorts.
Den interna granskningen visade att hela upplägget gick ut på att dölja en muta för att Skanska skulle få kontraktet på motorvägsbygget.
Skanskas ledning informerades, men några åtgärder vidtogs aldrig.
Skanskas vd Johan Karlström bekräftar för Ekot att en utredning gjordes hösten 2011.
– Men slutsatsen blev att inga etiska övertramp hade skett, säger Karlström.
Uppges ha erkänt mutor
Även den ansvarige chefen för Skanska i Tjeckien 2011 Dan Tok, numera transportminister i Tjeckien, förnekar att mutbrott förekommit och att det var ett upplägg som var lagligt och som koncernledningen accepterade.
– Vi förklarade det och de accepterade vår förklaring, säger Dan Tok.
Enligt Skanskas dåvarande chef för internrevisionen, Anders Blomqvist, medgav dock Dan Tok vid ett möte i slutet av december 2011 att man kommit överens med en byggpartner att betala ut en muta och att det rapporterades till koncernledningen.
Chefsåklagare Alf Johansson på riksenheten för korruption har nu bestämt sig att titta på ärendet.
–Det är en plikt som vi har med utgångspunkt i de internationella konventioner som Sverige har ingått, att vi ska titta närmare på sådana saker. Om jag inleder en förundersökning eller inte, det är en senare fråga. I nuläget handlar det om att skaffa mig en bild, säger Alf Johansson.