Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson säger att han agerade som privatperson i kontakten med arkitektfirman. Foto: TT

Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson om avgången

Uppdaterad
Publicerad

Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson har fått sparken, men anser fortfarande inte att han har gjort något fel som agerade ombud åt sin särbo. Han hävdar att han har rätt klaga på en faktura som privatperson.
– Även en generaldirektör har rätt till en privat sfär, säger han.

Ingemar Hansson tvingades på torsdagen lämna sin post sedan det framkommit att han agerat formellt ombud åt en vd som inte ville betala en privat skuld. Ingemar Hansson har hävdat att han hjälpt sin särbo i egenskap av ombud till närstående, och att han därmed inte missbrukat sin ställning.

Förra året avslöjades att Skatteverkets näst högsta chef Helena Dyrrsen försökt varna sin tidigare regeringskollega Frank Belfrage om att SVT:s Uppdrag granskning undersökte hans utländska tillgångar. Ingemar Hansson har erkänt att han inte gjorde något för att stoppa samtalsförsöket.

Finansminister Magdalena Andersson (S) anser att förtroendet för myndigheten behöver stärkas och omplacerar Ingemar Hansson till finansdepartementet.

Läs mer: Skatteverkets generaldirektör får lämna myndigheten

Ångrar att han inte stoppade samtalet

Ingemar Hansson hävdar att det är samtalsförsöket som ligger till grund för hans avgång, inte fakturafrågan.

– Jag hade haft möjlighet att stoppa samtalsförsöket men gjorde det inte. Det är det som Magdalena Andersson lyfter fram som motiv till att ha ett nytt team, inte de senaste dagarnas händelser vad gäller fakturan från en arkitektfirma. Där uppfattar jag det som att Magdalena Andersson delar min bedömning om att även en generaldirektör ska ha möjlighet att klaga på en faktura, säger han till SVT Nyheter.

På frågan om han ångrar samtalet, säger han:

– Jag ångrar att jag inte stoppade Helena Dyrrsen från att försöka ringa upp en före detta kollega.

Han hävdar att han kontaktade arkitektfirman som privatperson och att han inte nämnde att han var generaldirektör, bland annat ska han ha använt sin privata mejladress.

– Hade jag skrivit att jag var generaldirektör, då hade jag förestått att det kunde kännas hotfullt.

Läs mer: Mats Knutson: Tydligt och osminkat besked av finansministern

”Såren inte läkt ut”

Ingemar Hansson beskriver torsdagens möte med Magdalena Andersson som bra.

– Hon förklarade att hon tyckte att händelsen från samtalsförsöket inte hade läkt ut på det sätt som hon hade hoppats. Därför tyckte hon att det var lämpligt att ha ett nytt team när vi ändå skulle ersätta överdirektören. Det eminerar från det icke läkta såret från samtalsförsöket, så det här skulle ha skett i vilket fall som helst inom kanske en eller två eller tre veckor. Tidpunkten påverkades av diskussionen om fakturan till arkitektfirman, men inte sakfrågan.

Efter avslöjandet om samtalsförsöket till Frank Belfrage fick ledningen i uppdrag av regeringen att stärka förtroendet för Skatteverket. Ingemar Hansson hävdar att myndigheten sedan dess har tillsatt en utredning om händelsen och sett över sina etiska riktlinjer.

Anser du att Skatteverket har lidit skada på grund av ditt agerande?

– Jag tror att Skatteverket har blivit skadat på grund av samtalsförsöket, att jag inte stoppade detta. Däremot tror jag de allra flesta förstår att även en generaldirektör måste ha rätt att klaga på en faktura.

Är de etiska reglerna oklara?

– Nej, det är inga oklara etiska regler. Man får agera inom den privata sfären till exempel med familjen, då är det ingen bisyssla. Då får man diskutera till exempel en faktura. Däremot om jag till exempel sålde råd i skattedeklarationssammanhang vore det en bissyssla.

Hur känns det när din sorti blir så här?

– Jag beklagar djupt att jag inte stoppade telefonsamtalet i våras.

Läs mer: Skatteverkets generaldirektör var hemligt ombud åt storbolags-vd

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Skatteverkets chef i blåsväder

Mer i ämnet