Skogen är den nya bilskroten

Uppdaterad
Publicerad

Hälften av landets kommuner har uttalade problem med att skrotbilar dumpas på kommunal mark. Det visar en enkät från Håll Sverige Rent. Sedan bilskrotningspremien försvann 2007 har antalet bilar som skrotas lagligt minskat kraftigt.

Det är en rå februaridag och snön ligger tung på en blå och rostig gammal bil som någon ställt på en grusplan utanför Lindesberg. Mats Lidestig, trafikingenjör på Bergslagens miljö- och byggförvaltning i Lindesberg, säger att bilen stått där ett par månader och att kommunen inom kort kommer att behöva skrota den.

– Det känns frustrerande, för när man plockar bort en bil så kommer det en bil till. Det blir värre och värre för varje år. Under de fem år som jag har jobbat, har vi nog ökat från fem till tio bilar per år där vi har skrotat. Nu ligger vi uppe i 30-40 bilar, och vi är en liten kommun om man säger så, säger Mats Lidestig.

Skrotbilar över hela Sverige

Lindesberg är inte ensamma om det här problemet. Det står massor av gamla skrotbilar över hela Sverige, i skogen, längs vägar och i bebyggelse. En del står hos illegala bilskrotar, där miljöfarliga ämnen riskerar att hanteras på helt fel sätt. Skrotningspremien innebar att man fick mellan 1.000 och 3.000 kronor när man skrotade sin bil. Men premien försvann 2007 och på tio år har antalet bilar som lämnats in till lagliga bilskrotar, minskat med 35 procent. Det visar statistik över skrotningsintyg mellan åren 2002 och 2012 från Transportstyrelsen.

På stiftelsen Håll Sverige Rent är de bekymrade över utvecklingen.

– Vi varnade ju för det redan när man tog bort skrotbilspremien, och vi har ju tyvärr fått rätt. Det har blivit ett för stort hinder, ett för stort motstånd hos folk att åka iväg med sin bil till en auktoriserad bilskrot, säger Anna Linusson, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

”Jättestor miljöförlust”

Problemet med att färre bilar lämnas in på bilskroten är att bilvrak är miljöfarligt avfall som kan innehålla bly, oljor, glykol och syra. Om ämnena läcker ut kan de förorena grundvattnet och stora ytor mark.

– Sen är det ju en jättestor förlust, för i en bil finns ju en massa material som överhuvudtaget inte bryts ner i naturen. Och då missar man ju att man kan återvinna dem. Och det är ju en jättestor miljöförlust för samhället att inte de här materialen kommer in och blir återvunna, säger Anna Linussson.

Problemen med skrotbilar är nu så stora att hälften av Sveriges kommuner säger sig ha svårigheter att omhänderta alla skrotbilar som överges på kommunal mark. Det visar en enkät med 240 kommuner från stiftelsen Håll Sverige Rent. Enligt Naturvårdsverket rör det sig om 10.000 bilar årligen som kommunerna tvingas hantera, vilket kostar dem tiotals miljoner kronor varje år.

Regeringen: nej till skrotningspremie

I samband med att premien togs bort 2007 infördes ett strängare producentansvar för bilskrotning. Det innebär att bilproducenterna ska ansvara för att skrotning och återvinning av bilar fungerar på ett tillfredsställande sätt och det ska inte kosta nåt för bilägaren att skrota sin bil. Regeringen har idag inga planer på att ändra systemet.

– Skrotningspremie är ett verktyg som har prövats och som inte fungerar bra. Vi har ingen avsikt att diskutera eller införa skrotningspremie. Vi ska istället skärpa och förtydliga producentansvaret, säger miljöminister Lena Ek till SVT.

Men alla människor som struntar i att köra sin uttjänta bil till en bilskrot, hur ska det här producentansvaret få dem att lämna bilen till bilskroten?

– För det första är det ju så att de som producerar eller importerar bilar, har ett ansvar hela vägen, fram till återvinning. Producenterna har ansvar för att systemen fungerar. De som har bilar själva, har ett ansvar att inte förorena. Det är faktiskt ett miljöbrott att lämna skrotbilar i skogen, och det ska man vara medveten om, säger Lena Ek.

Är du nöjd med det system vi har idag?

– Det finns alltid förbättringspotential, det vet alla. Men systemet med producentansvar tycker jag är en väldigt viktig grundläggande princip i hela vår miljöreglering, säger Lena Ek.

Åter till grusplanen i Lindesberg. Mats Lidestig borstar bort lite våt snö från den rostiga gamla bilen.

– När jag var i den åldern så att jag också åkte i såna här bilar, fanns ju en skrotningspremie, och vi åkte ju till skroten och lämnade våra bilar. Så det har ju fungerat. Jag förstår inte varför det inte skulle göra det idag, säger han.

Regeringen säger ju blankt nej till att återinföra en skrotningspremie, vad tycker du om det?

– Jag vet inte om de ser problemet såsom vi gör, som är ute i verkligheten och får ta hem de här bilarna. Det tar mycket tid från vår verksamhet

Vad tror du skulle få folk att lämna bilen till en laglig bilskrot istället för här ute i naturen?

– Återinföra en skrotningspremie, säger Mats Lidestig.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.