”Av historisk erfarenhet när det gäller detta är det viktigt att man tar detta på allvar då det är ett hot mot demokratin” Foto: Jessica Gow, TT/Janerik Henriksson,TT

Skolelever ifrågasätter undervisning om antisemitism

Uppdaterad
Publicerad

Enligt Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) har lärare från bland annat Ludvika, Malmö och andra svenska skolor larmat om motstånd från bland annat elever vid undervisning om antisemitism. Det är en av anledningarna till varför Forum för levande historia och Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) på fredagen släppte en ny satsning på material om antisemitism. 

Från och med på fredagen kan skolor i hela Sverige använda ett kostnadsfritt webbmaterial om antisemitism i undervisningen, vilket Sveriges radio Ekot rapporterat om. Under hösten arrangeras också seminarier på samma tema. Bakom satsningen står Forum för levande historia och Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA).

– Vi har inga konkreta siffror på hur många lärare som har mött motstånd vid undervisning men det har pågått en längre diskussion om att det finns ett motstånd hos elever när det gäller att undervisa om antisemitism. Av historisk erfarenhet när det gäller detta är det viktigt att man tar detta på allvar då det är ett hot mot demokratin, säger Svante Weyler som är ordförande i svenska kommittén emot antisemitism. 

Den som vill sprida en konspirationsteori har en oändlig möjlighet idag med tanke på vad som sprids på nätet menar Svante Weyler.

Ifrågasätter lärares kunskaper

SKMA menar att många elever bland annat har ifrågasatt att Förintelsen överhuvudtaget har ägt rum. Ordförande Svante Weyler menar också att det handlar om att många elever uppfostras i en vardagsmiljö där antisemitism är vanligt.  

– På de uppgifter vi har fått så rör det sig om att motståndrörelser i Ludvika till exempel, (där motståndsrörelsen idag är som starkast), har elevers föräldrar informerat sina barn om att de ska ifrågasätta undervisningen om antisemitism, då det resulterat i att eleverna ifrågasätter lärarnas kunskaper.

Svante Weyler menar att det faktum att det förekommer på flera skolor, gör det extra alarmerande och menar att undervisningen om antisemitism och förintelsen är en central del i läroplanen och den kan man inte ge någon möjlighet att hoppa över. 

– Jag har aldrig under mitt arbetsliv stött på så många som haft en tvekan och rädsla om att ta upp saker som berör antisemitismen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.