Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi. Foto: SVT

”Skolorna upptäcker inte de särbegåvade”

Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi, är kritisk mot skolorna som inte upptäcker de särbegåvade eleverna – som ofta har det svårt att hitta sin plats i skolan.

Enligt Persson är två procent av eleverna särbegåvade, det vill säga har en hög IQ och lär sig ovanligt snabbt. SVT Nyheter har tidigare i dag berättat att många av dessa barn får problem i skolan.

– Min forskning har visat att skolorna inte upptäcker de här barnen. Lärarna behöver utbildning för att förstå de här barnen, sa Roland S Persson i kvällens Aktuellt.

Lärarna måste utbildas

Han menar att lärarna måste lära sig att möta de särbegåvade barnen på deras egen nivå och att det kan vara en bra idé att flytta upp dem en klass om de är emotionellt mogna.

– I min studie frågade jag lärarna vad de menade med en begåvning och de svarade att det är idealeleven som gör som hon blir tillsagd.

Persson menar att de särbegåvade barnen kan skilja sig åt och vara svåra att urskilja. De finns de som ger upp och inser att de inte kan lära sig mer och så finns de som är kreativa och har vad han beskriver som en ”enastående begåvning att fokusera”.

Särskilda skolor

I Danmark har man valt att starta speciella skolor för de särbegåvade barnen där de får utvecklas i sin egen takt och slippa bli rastlösa. Det är en metod som Roland S Persson värjer sig emot.

– Det är en ovanlig metod för att åstadkomma något för de här barnen. De flesta länder har valt att låta dem gå i normalskola och det bör vara utgångspunkten i alla fall.

Särskild kultur

Han tror att det finns en allmän kultur i skolan där problemen som uppstår för de särbegåvade anses vara tabu.

– Det är ett stort problem att lärarna inte är utbildade utan har en kultur med sig att begåvade barn är barn som gör som de blir tillsagda. Man saknar kunskap om hur de här barnen är.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer