Enligt Persson är två procent av eleverna särbegåvade, det vill säga har en hög IQ och lär sig ovanligt snabbt. SVT Nyheter har tidigare i dag berättat att många av dessa barn får problem i skolan.
– Min forskning har visat att skolorna inte upptäcker de här barnen. Lärarna behöver utbildning för att förstå de här barnen, sa Roland S Persson i kvällens Aktuellt.
Lärarna måste utbildas
Han menar att lärarna måste lära sig att möta de särbegåvade barnen på deras egen nivå och att det kan vara en bra idé att flytta upp dem en klass om de är emotionellt mogna.
– I min studie frågade jag lärarna vad de menade med en begåvning och de svarade att det är idealeleven som gör som hon blir tillsagd.
Persson menar att de särbegåvade barnen kan skilja sig åt och vara svåra att urskilja. De finns de som ger upp och inser att de inte kan lära sig mer och så finns de som är kreativa och har vad han beskriver som en ”enastående begåvning att fokusera”.
Särskilda skolor
I Danmark har man valt att starta speciella skolor för de särbegåvade barnen där de får utvecklas i sin egen takt och slippa bli rastlösa. Det är en metod som Roland S Persson värjer sig emot.
– Det är en ovanlig metod för att åstadkomma något för de här barnen. De flesta länder har valt att låta dem gå i normalskola och det bör vara utgångspunkten i alla fall.
Särskild kultur
Han tror att det finns en allmän kultur i skolan där problemen som uppstår för de särbegåvade anses vara tabu.
– Det är ett stort problem att lärarna inte är utbildade utan har en kultur med sig att begåvade barn är barn som gör som de blir tillsagda. Man saknar kunskap om hur de här barnen är.