För tio år sedan inleddes spritresan då vi skulle köra bilarna på etanol. Det skulle bli så bra och det var många inte minst politiker som var övertygade om det här det var framtiden.
– Utvecklingen av elbilen och bränslecellsbilen har blivit tio år försenad på grund av att man sa att det bara ska vara etanol, hävdar Bertil Moldén vd för Bilsweden.
Snabbt populära miljöbilar
Etanolbilarna fick en snabb uppgång. 2008 var nästan var fjärde bil som såldes i Sverige en etanolbil. Idag säljs nästan inga alls Etanolbilarna fick sitt stora genombrott efter att SAAB 20004 presenterat sin version av Biopower.
– Då satte det verkligen fart när SAAB skrämde upp sin turbo från 150 till 180 hästar och sedan kom pumplagen, säger Bertil Moldén.
Pumplagen som tillkom 2005 tvingade mackarna som sålde över en viss nivå att tillhandahålla ett förnyelsebart bränsle.
– Man hade inget val, man var tvungen att uppfylla lagens krav och då blev det etanol eftersom det var billigast att installera, säger Ulf Svahn vd för Sveriges Petroleum och Biodrivmedelsinstitut.
Etanolbilister fick många fördelar
Under ett par år öste man förmåner över de som hade etanolbilar. Det handlade om allt från bonusar på 10.000 kronor till lägre skatt och gratisparkeringar. Men sedan kom problemen. Debatten om att göra bränsle av det som kunde bli mat, motorproblem på grund av etanolen. Förmånerna försvann och i takt med att också priset på E85 steg blev bränslet iskallt.
Ett dråpslag för E85
Den 1 december togs det statliga stödet för E85 bort efter ett EU-beslut och efter nyår då skatten höjs på bensin och diesel stiger också priset på E85. Eftersom det då blir dyrast att köra på E85 är det nog sluttankat på det bränslet för de allra flesta.
– Det är fördelaktigare att tanka bensin och det ser vi på volymerna, säger Ulf Svahn.
Nu är det främst el och olika varianter av miljödiesel som gäller. Enligt den politiska målsättningen ska alla transporter vara fossilfria till 2030. Det är 15 år kvar dit, vi får se hur det går.