Små skillnader mellan sunniter och shiiter

Uppdaterad
Publicerad

Delningen mellan sunni- och shiamuslimer har genom historien gett upphov till konflikter. Förgreningen uppkom redan när profeten Muhammed skulle efterträdas. Men idag är skillnaderna i det religiösa utövandet är små.

Muhammeds svärfar och vän, Abu Bakr, efterträdde profeten som ledare, kalif. Men en grupp ansåg att ledarskapet skulle stanna inom familjen och föredrog Mohammeds kusin Ali som också var gift med profetens dotter. Senare kom Ali att bli den fjärde kalifen, efter Abu Bakr, Umar och Uthman.

Här börjar delningen mellan de två stora grenarna inom islam. Shiamuslimerna menar att det är Ali som är Muhammeds rättmätige efterträdare medan sunnimuslimerna anser att det är Abu Bakr.

– Den här frågan skapade olika konflikter och spänningar. De här frågorna har alltid funnits, ibland har de blossat upp. Men framför allt ser vi i dagens situation och spänningar har de här frågorna fått ny aktualitet, säger Göran Larsson professor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Vilka konsekvenser internationella konflikter mellan extrema grupper inom grenarna har för muslimer i Sverige är svårt att veta.

– Det finns ett behov att få en ökad kunskap hur globala konflikter kan få lokala konsekvenser. Men sen finns det många människor idag som vill lösa de här konflikterna och nedtona spänningarna mellan sunni- och shiamuslimer, säger Göran Larsson.

Små skillnader i utövning

I den religiösa utövningen skiljer sig grenarna åt, men inte markant. Till exempel har shiamuslimer en högtid där man bland annat hedrar minnet av den fjärde kalifen Alis son Husayn. Husayn blev dödad i ett slag år 680 i Karbala.

– Enligt shiamuslimer var det så att de andra muslimerna svek Husayn, säger Göran Larsson.

Sunnimuslimer ber traditionellt fem gånger om dagen medan shiamuslimer brukar slå ihop dagens fem böner till tre tillfällen. Inom båda grenarna uppfattar man Koranen som guds ord. Men det finns vissa skillnader i hur man tolkar hadithsamlingarna, nedtecknade berättelser om Muhammeds sätt att leva.

– En stor del av de här rapporterna går tillbaka till berättelser från de tre första kaliferna och deras fruar. I den shiitiska traditionen kan de ses som mindre värda, medan berättelser från Ali framhålls, säger Göran Larsson.

Väntar på imamens återkomst

I den shiitiska traditionen menar man att den sista imamen har gått in i ett fördolt tillstånd. Beroende på vilken skola man tillhör så är det den sjunde eller tolfte imamen som lever i fördoldhet.

– Shiamuslimer väntar på deras återkomst och det här håller inte sunnimuslimer med om, säger Göran Larsson.

Men när det gäller religiös praxis är det detaljer som skiljer grenarna åt, menar Jan Hjärpe professor emeritus.

– Generellt när det gäller daglig praxis så är skillnaderna obetydliga, säger Jan Hjärpe.

LÄS MER: Polisen tror att moskébrand i Järfälla var anlagd

Troende muslimer i Sverige

Hur många troende muslimer det finns i Sverige finns det inga exakta siffror på, eftersom det inte förs statistik över medborgares religiösa tillhörighet.

I rapporten ”Islam och muslimer i Sverige – en kunskapsöversikt” skriven av Göran Larsson uppskattar man att det 2005 fanns ungefär 400 000 individer med muslimsk kulturell bakgrund.

2012 fanns det uppskattningsvis 165 000 personer i Sverige med en kulturell koppling till shiitisk islam, enligt Göran Larssons och David Thurfjells sammanställning ”Shia-muslimer i Sverige”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.