Smygreklam byter socialt medium

Uppdaterad
Publicerad

I går var det bloggar, i dag Instagram. Strax efter användarna kommer företagen – för vilka varje nytt medium är en ny möjlig marknadsföringskanal.

–Just nu är vi lite lättlurade när det gäller Instagram, säger internetforskaren Annakarin Nyberg. Konsumentverket har trots flera anmälningar om misstänkt smygreklam, inte öppnat ett enda ärende.Annakarin Nyberg har följt kvinnliga bloggare i Västerbotten, som utvecklat sina bloggar från privata projekt till affärsverksamheter.

– Det är en svår övergång, från att betrakta besökarna som vänner till potentiella kunder. Då blir man ivrig, och många har balanserat fel här.

Ska tydligt framgå vad som är reklam

Marknadsföringslagen säger att det ska framgå tydligt vad som är reklam – också på nätet och i sociala medier.

– Vi har det senaste året fått in 26 anmälningar om smygreklam i bloggar, berättar Gabriella Fenger-Krog vid Konsumentverket.

Men ingen av anmälningarna har lett till att verket startat något ärende, än mindre beslutat om någon sanktion.

– Vårt problem är att bevisa ett försäljningssyfte som bloggaren bidragit till. Vi måste kunna bevisa affärsförhållandet, och det har varit vårt dilemma, säger Gabriella Fenger-Krog.

Lättfunna exempel

Den som surfar runt hittar snabbt exempel på möjlig smygreklam i sociala medier, både nya och gamla.

– Vi kan fortfarande se att många av våra stora bloggare håller på med dold reklam, säger Annakarin Nyberg.

Hon menar dock att vi som konsumenter har en större vaksamhet inför bloggen som plattform.

– Vi är mer på vår vakt inför att man kan tjäna pengar på att blogga. När det gäller Instagram är vi nog just nu lite lättlurade, för vi förväntar oss inte att få en massa kommersiella budskap rakt ner i fickan.

Har du tips eller erfarenheter av reklam i sociala medier? Hör av dig till SVT Nyheter!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Reklam i sociala medier

Mer i ämnet