Sociala medierkampanjer lockar unga till skönhetsresor

Uppdaterad
Publicerad

Paketresor till Turkiet där plastikoperation och boende på lyxhotell ingår marknadsförs just nu i flera grupper på Facebook. Något som plastikkirurgen Riikka Veltheim ser allvarligt på.

– Det är ett jättestort problem eftersom det lockar den köpsvagaste gruppen, vilket är unga, säger hon.

På sociala medier bedrivs det just nu ett flertal kampanjer med syfte att locka svenskar till plastikkliniker utomlands. Förutom operation erbjuds också kunden skjuts till och från flygplatsen samt boende på lyxhotell – inte sällan i form av en gruppresa.

De annonser som SVT Nyheter kommit över är publicerade i olika Facebookgrupper. För texterna står ofta personer i Sverige som på ett eller annat sätt samarbetar med kliniker i Turkiet.

”Suprise! Anordnar en gruppresa till Istanbul. Bokar ni via mig får ni 10 procent rabatt”, skriver exempelvis en.

Och ”Finns det några som vill boka OP tillsammans med mig så ger vi 10 procent och fri hotellvistelse”, skriver en annan.

Inte förbjudet

Reklam för plastikkirurgi är inte förbjuden i sig i Sverige men Riikka Veltheim, plastikkirurg och styrelsemedlem i Svensk förening för estetisk plastikkirurgi, ser allvarligt på den här typen.

– Det är ett jättestort problem eftersom den lockar den köpsvagaste gruppen, vilket är unga. Det ger också en skev bild eftersom de får det att framstå som en rolig semester när det egentligen rör sig om sjukvård, säger hon. 

Enligt Riikka Veltheim är det just unga som i högre grad söker sig utomlands för operation och det på grund av att det är billigare.

– Det är självklart lockande med ett lågt pris men ofta hamnar man hos mindre seriösa aktörer och konsekvenserna kan bli allvarliga. Något vi ser när de kommer till oss i efterhand, säger hon.

”Alla ska inte opereras”

Även Fredrik Gewalli, kirurg och ordförande i Svensk förening för estetisk plastikkirurgi, ser med oro på den här typen av marknadsföring och resor.

– Alla ska inte opereras – man måste vara i balans, ha god kondition och så vidare. Och problemet då med sådana här lockpriser är att man kanske lockar människor som egentligen inte borde genomgå en operation, säger han.

En av personerna som marknadsför skönhetsresor till Turkiet, som inte vill nämnas vid namn, håller inte med. I ett meddelande till SVT Nyheter skriver personen:

”Jag tror att det är ett hot mot svenska kirurger för att priserna är så pass mycket lägre där... kan inte svara för alla kliniker där borta men de jag har kontakt med nekar patienter om de inte uppfyller kraven för en operation. Jämfört med svenska sjukhus så har Turkiet också mycket högre standard med sjuksköterskor som tar hand om en 24/7. Att de hämtar patienten är en service”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.