Omkring två av tio trafikolyckor beror på en sömnig förare bakom ratten, enligt Statens väg- och transportinstitut, VTI. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT arkvi

Sömniga bilförare tros ligga bakom två av tio olyckor

Publicerad

Omkring två av tio trafikolyckor beror på en sömnig förare bakom ratten, enligt Statens väg- och transportinstitut, VTI. Men väldigt få åker fast för tröttkörning.

– Man brukar säga att i 20 procent av alla trafikolyckor är trötthet en bidragande orsak, säger Anna Anund, forskningschef vid VTI.

Men mörkertalet antas vara stort eftersom det är svårt att helt avgöra om föraren var trött vid olyckstillfället.

Försämrad körduglighet

Enligt Anna Anund är faran med trötthet i samband med bilkörning att reaktionstiden och bedömningsförmågan försämras, samtidigt som förares körbeteende påverkas negativt.

– I studier har man sett tendenser att trötta förare placerar sig närmare mittenlinjen och vinglar mer. Därmed riskerar de i högre grad att bli inblandade i exempelvis mötesolyckor.

Vilken tid på dygnet körningen sker, antal sömntimmar och eventuella sjukdomstillstånd är faktorer som kan leda till sömnighet.

Sova för lite är riskfyllt

Även vilken typ av trafikmiljö man kör i kan ha betydelse menar Anna Anund.

– Om du kör mitt i natten och sovit för lite är det riktigt riskfyllt. Har du druckit mycket alkohol under kvällen innan ska du helst undvika långa körningar dagen efter, säger hon.

Uttråkning kan också vara en bidragande orsak till att föraren börjar känna trötthet.

– Kör du på motorväg och körningen blir monoton är det lätt att bli uttråkad och då löper du risk att bli trött.

Sällan fällande domar

Att med lagens hjälp hindra förare som är för trötta för att köra är inte en enkel sak. Så länge man inte uppträder vårdslöst i trafiken är det svårt för polisen att ingripa i förväg.

– Rättstillämpningen är problematisk eftersom det ska vara en medveten risktagning. Det blir sällan fällande domar, säger Tony Härdin, som ansvarar för trafikfrågor hos polisen.

Bästa knepet att hålla sig pigg bakom ratten är att vara utsövd, en tumregel är åtta timmars sömn senaste 24 timmarna.

– Ta många pauser vid längre körningar och undvik att ta bilen efter nattarbete, säger Anund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.