Enligt Sarah Hummerdal så har problemet med bedragarsamtalen pågått under en längre tid.
– Det pågår systematiska och återkommande falska samtal där personer uppger att de ringer från SOS Alarm och ber folk om Bank-id eller kontouppgifter. Det är något som ökat i intensitet sedan årsskiftet, säger hon.
Systematiskt på vilket sätt?
– Dels är det en betydande mängd samtal som förekommer över hela landet. Det är inte isolerat till en särskild plats.
– Ofta har man ett försäljningssyfte, att man vill sälja larmtjänster eller att man vill återbetala pengar och därför behöver kontouppgifter.
”Toppen av ett isberg”
SOS Alarm uppmanar alla som blir uppringda att polisanmäla. De har själva gått ut och varnat för bedragarna.
– SOS Alarm ringer aldrig personer och ber dem lämna ut bank-id eller kontouppgifter. Det kan förekomma att vi i ringer upp i vissa konkreta nödsituationer, säger Sarah Hummerdal.
– Tyvärr tror vi att detta är toppen av ett isberg, men vi kan inte säga hur många det handlar om.