Den här sommaren tar rekord i antalet försenade SAS-flyg, menar Petra Vennerlund, som flyger mycket i sitt jobb. Nu är hon på semester på Mallorca tillsammans med två av sina barnbarn, och de har ännu en SAS-avgång framför sig.
– Det blir spännande att se om det kommer i tid eller inte. Kanske blir det ännu ett försenat flyg, säger hon.
Anmälan till ARN
Petra Vennerlund berättar att det vanligtvis brukar gå smidigt att få ersättning direkt från SAS i form av pengar, hotellrum, mat och nya resor. Men under den senaste tiden upplever hon att flygbolaget försöker hitta anledningar att slippa betala ut ersättning.
– Det var därför jag gjorde en anmälan till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Jag mellanlandade i Köpenhamn där det sista anslutande flyget hunnit gå. De skyllde förseningen först på personalbrist, sedan på att det var fullt i luftrummet och till slut på att det var en extra säkerhetskontroll på grund av en mystisk väska i Paris.
Inget av detta menar Petra Vennerlund stämmer in på de ”extraordinära omständigheter” som krävs för att SAS inte ska behöva betala ut någon ersättning.
Börjar bli trött
Trots att hon drabbats mer än någonsin av strulet med förseningar och inställda avgångar har Petra Vennerlund inte övervägt att byta flygbolag. Hon ser att personalen gör det de kan och är medveten om att SAS lagt ut delar av sina tjänster på externa bolag.
– Men jag börjar bli trött på det. Och jag vet att det finns många som inte känner till att man har rätt till ersättning, hotell och mat och så.