SJ har utökat antalet bokningsbara platser på sina tåg under hösten. Foto: Johan Nilsson/TT

Tågresenärer slår larm: SJ bokar upp spärrade platser

Uppdaterad
Publicerad

SJ utökar antalet bokningsbara platser på sina tåg och uppmanar samtidigt sina resenärer att använda sig av platskartan för att boka en plats bredvid ett spärrat säte. Men flera personer som SVT Nyheter varit i kontakt med vittnar om att systemet inte fungerar.

– Jag vet inte om jag vågar resa med SJ igen, säger tågresenären Ewelina Axell.

För att kunna hålla avstånd under resan var Ewelina Axell noga med att välja en plats bredvid ett spärrat säte när hon bokade sin SJ-biljett mellan Huskvarna och Stockholm.

– Men både på dit och hemresan satt det en annan person i sätet bredvid mitt. En av dem berättade att hon hade bokat sin biljett via kundtjänst.

Ewelina kontaktade SJ:s kundtjänst för att berätta vad som hänt, och fick svaret att platsen hade varit bokningsbar i deras system.

– Jag har en planerad tågresa om några veckor men jag vet inte om jag ska genomföra den nu när coronan ökar. Jag vet inte om jag vågar resa med SJ igen, säger hon.

SJ: Rör sig om väldigt få resenärer

Anna-Lena Wikman har liknande erfarenheter. Hon reser en gång i månaden med SJ för att hennes dotter ska få träffa sin pappa.

– Jag har sett till att boka resorna långt i förväg för att vi ska få sitta bredvid varandra eller bredvid ett blockerat säte, men senast i dag kom det en kvinna och satte sig bredvid min dotter. När jag kontaktade tågvärden sa de att det kan bli så i systemet, säger hon.

På SJ är man medveten om problemet men säger att det rör sig om väldigt få drabbade resenärer.

– Jag vet inte vad orsaken varit i de här fallen, men det kan hända att det inträffar ett trafikfel som gör att vi med kort varsel behöver boka om resenärer från ett tåg till ett annat och då kan möjligtvis en spärrad plats bokas upp, säger Tobbe Lundell, SJ:s presschef.

Tågvärden: Händer minst en gång i veckan

SVT har även pratat med en tågvärd som arbetar för SJ och som vill vara anonym. Hon säger att hon blir konfronterad med minst en resenär i veckan som klagar på att ett spärrat säte har bokats upp.

– Det händer på resor som blir fullbokade, så framför allt under helgerna.

Ett annat stort problem är att många inte känner till att det finns en platskarta överhuvudtaget utan förväntar sig att de alltid ska slippa sitta bredvid någon annan, enligt tågvärden. Många är också irriterade över att det är för trångt i vagnarna.

– Jag har kollegor som börjat ropa ut ”Du har gjort ett aktivt val att resa” eller ”Här är vi alla friska”, för att man tröttnat på alla arga kommentarer. Det var en tid i somras när jag knappt kunde gå genom tåget för folk var så arga, säger hon.

Så arbetar andra tågbolag under pandemin

MTRX:

Hos MTRX är samtliga platser på tåget bokningsbara. För att minska trängseln har tågbolaget utökat sina avgångar och erbjuder fri avbokning på samtliga resor, enligt presstjänsten. Mot en summa på 150 kronor har resenären möjlighet att boka ett extra säte bredvid sig.

Tågbolaget delar ut gratis munskydd, har utökat städningen ombord och förändrat sina serveringsrutiner.

Öresundstågen:

Majoriteten av de personer som reser med Öresundstågen har inte en bokad biljett. De flesta reser med månadskort och därför finns det heller inget system med spärrade platser i vagnarna. Istället informerar man passagerarna om att de ska sprida ut sig och hålla avstånd vid av- och påstigning.

Öresundstågets presstjänst säger att det kan bli trångt under vissa turer och att beläggningen ibland är över målet på 50 procent, och att de därför försöker sätta in extra tågset när det är möjligt och städa vagnarna oftare.

VY tåg (tidigare Tågkompaniet):

Enligt presstjänsten har VY tåg halverat antalet bokningsbara platser. Men många reser med månadskort och dem finns det ingen möjlighet att neka. I de nya rutinerna ingår att rengöra alla kontaktytor ombord med ökad frekvens och att informerar passagerarna via skyltar och högtalare att de ska hålla avstånd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.