Spikmattan blir årets julklapp

Uppdaterad
Publicerad

Förra året var det en upplevelse som spåddes bli det svenskarna helst önskade finna under granen. I år följer svenskarna hälsotrenden och det är spikmattan som är årets julklapp.

För tjugoandra året i rad har Handelns utredningsinstitut (HUI) utsett årets julklapp. Sedan starten 1988 har årets julklapp varit allt från bakmaskinen och cd-skivan, till en upplevelse och i år är det spikmattan. Årets julklapp bedöms efter tre kritierier: den ska va ny eller fått nyväckt intresse, den ska ha ett högt försäljningsvärde och den ska representera den tid vi lever i. Julklappen ska spegla trender i samhället och vara något som konsumenterna efterfrågar. I år är det hälsa och livsstil som är trenden, man vill investera i sig själv och sitt välbefinnande coh kanske då också i en spikmatta tror HUI.

-Det har varit en riktig snackis här under året och det har varit en produkt som verkligen har utmärkt sig, säger Lena Larsson, vd på HUI.

”Trams”

Men mattan är inte helt okontroversiell. Den har påståtts kunna bota det mesta från ryggont och huvudvärk till sömnproblem och stress. Mattorna saknar dock vetenskaplig visad effekt.

-Det är ju bara trams, sade Martin Ingvar, professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet (KI), om marknadsföringen av spikmattorna, i juli.

I somras stämde också konsumentombudsmannen (KO) ett företag som sålt spikmattor för vilseledande marknadsföring.

”Företaget ger intryck av att en produkt kan bota eller lindra sjukdomar när påståendena uppenbarligen inte går att bevisa”, hette det i ett pressmeddelande från KO.

Handeln slår rekord

Enligt HUI kommer årets julhandel att slå rekord inom alla branscher, något av en revansch efter förra året då decemberhandeln stannade med en ökning på endast + 0,6 procent. I år bedömer HUI att handeln kommer att öka med 3 procent.

– Detaljhandeln har klarat sig väl i år, framförallt sommarhandeln och hushållen har en ökad köpkraft tack vare skattelättnader och låg ränta. Vi ser också att tack vare en ökad framtidstro hos hushållen vågar man också spendera de här pengarna, säger Lena Larsson.

Under december förväntas vi svenskar i år spendera 6.600 kronor var, vilket är 1400 kronor mer än genomsnittet under en vanlig månad. Det är framförallt mat, elektronik och leksaker som det spenderas lite extra pengar på under julmånaden.

My Rohwedder Street

Årets julklapp genom åren:

Årets julklapp genom åren:

2008 – En upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset

2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare

1999 – Böcker

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD

1994 – Mobiltelefon

1993 – Parfym

1992 – TV-spel

1991 – CD-spelare

1990 – Wok

1989 – Videokamera

1988 – Bakmaskin

Handelns utredningsinstitut

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.