Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Känner sig barn hetsade till att köpa saker i spel? Lilla Aktuellt gav sig ut på stan för att ta reda på hur barnen själva tänker. Foto: Lisa Lidén/SVT

Star stable anmäls för reklam riktad till barn

Uppdaterad
Publicerad

Med vilseledande valuta och köpuppmaningar försöker det populära onlinespelet Star stable få barn att spendera pengar.

Det menar Sveriges konsumenter som nu anmäler spelet till Konsumentverket.

– Som barn ska man kunna spela utan att riskera att bli lurad på det här sättet, säger Sinan Akdag från den ideella organisationen.

Sveriges konsumenter anmäler Star stable till Konsumentverket då de menar att det bryter mot marknadsföringslagen.

– För det första har vi upptäckt att man riktar direkta köpuppmaningar till barn. Det är förbjudet, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Vilseledande valuta

Spelet har även en egen valuta och för att köpa saker behöver man växla in svenska kronor mot så kallade ”star coins”.

– På vissa ställen i spelet sägs det inte hur mycket saken de försöker sälja kostar i svenska kronor. De visar bara priset i ”star coins”.

Sveriges konsumenter är även kritiska till prissättningen.

– Vissa helger kan man köpa ”star coins” som är värda dubbelt så mycket som om man köpt dem en annan helg. Det här låter kanske förvirrande och det är för att det är förvirrande, säger Sinan Akdag och fortsätter:

– När man kollar på all sammantagen marknadsföring i spelet och alla typer av reklambudskap så tycker vi att det är en typ av marknadsföring som försöker vilseleda och lura barn att spendera mer än vad de annars hade gjort.

Star stable: ”Välkomnar granskning”

Spelföretaget har kommenterat anmälningen skriftligt till SVT:

”Vi på Star Stable värnar om våra användare och vi tar konsumentskydd på stort allvar. Vi välkomnar en granskning och vi kommer givetvis att samarbeta med Konsumentverket om de kontaktar oss.”

Kan anmäla fler

Sveriges konsumenter har även släppt en rapport om mobilspel där de bland annat undersökt populära Roblox, som även det innehåller en marknadsplats med valutan ”robux”. Sveriges konsumenter säger att målet inte är att peka ut enskilda aktörer, utan belysa affärsmetoderna barn möter.

De utesluter dock inte fler anmälningar framöver.

– Just den här gången är det Star stable som blir anmälda. Nästa gång kanske vi anmäler ett annat spel.

SVT har sökt Roblox.

Hör barn berätta om sina tankar om köp i spel i klippet ovan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur får jag tillbaka pengarna som mitt barn shoppat för? Experten svarar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Om Sveriges konsumenters rapport

Under torsdagen släppte Sveriges Konsumenter ”App App App 2.0 – olaglig marknadsföring i mobilspel för barn”.

I rapporten har de granskat de 40 mest populära gratisspelen i App Store och Google Play. Av dem innehåller 30, respektive 35, av 40 spel någon form av köp inuti appen och priserna på enskilda köp sträcker sig från fem till 2 595 kronor.

De skriver att åldersrekommendationerna i appbutikerna inte tar hänsyn till förekomsten av köp inuti apparna och att de flesta spel därmed har en åldersmärkning så låg som tre eller fyra år.

Särskilt har två populära spel, Star stable och Roblox, undersökts. Sveriges konsumenter skriver att de hittat påhittade valutor med förvirrande växelkurser och exempel på direkta köpuppmaningar till barn i båda spelen.

Sveriges Konsumenter är en ideell organisation och uppger själva att deras mål är att ”vara konsumenternas främsta vakthund”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.