• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Experten om att barn gör otillåtna köp i appar: ”Det är fullständigt galet” Foto: SVT Grafik

11-åring spenderade 140 000 kronor i mobilspel – utan föräldrarnas vetskap

Uppdaterad
Publicerad

Under en semesterresa upptäckte pappan ett stort antal dragningar gjorts på företagskortet. Det visade sig att hans 11-åriga dotter shoppat för över 140 000 kronor, bland annat i appen Roblox.

– Om hon vill köpa något så måste hon slå in en kod, den koden har hon lyckats komma över, säger flickans pappa som vill vara anonym.

Samtidigt visar SVT:s granskning att det skett en tydlig ökning av ärenden gällande Roblox hos Allmänna Reklamationsnämnden.

SVT har pratat med sju olika familjer som drabbats. Flera berättar att deras barn har neuropsykiatriska diagnoser och har svårt att förstå att det handlar om riktiga pengar.

En del har fått tillbaka sina pengar, andra inte. Några vittnar om att de först nekats återbetalning men sedan fått tillbaka pengarna när de anmält till ARN.

Sedan årsskiftet har tolv ärenden gällande otillåtna köp i Roblox registrerats hos ARN, vilket kan jämföras med nio ärenden under hela 2022. Enligt Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter, finns det troligtvis ett stort mörkertal då många inte ens upptäcker köpen.

Nekas återbetalning

SVT har sökt Roblox, som inte kommenterar kritiken men skriver i ett mejl att föräldrar har tillgång till flera inställningar som ökar skyddet mot otillåtna köp. Företaget uppger också att man har direktkontakt med kunder och att man är generös med reklamationer när det är möjligt. I Roblox policy står det dock att köp inte går att reklamera om det inte står i strid med lagen.

Pappan i Stockholm vars dotter handlade för mer än 140 000 kronor har nekats återbetalning av Apple, som i det fallet genomförde transaktionen som en mellanhand. Han driver nu ärendet vidare via ARN.

Även Apple hänvisar till sina säkerhetsinställningar, som gör att en förfrågan kommer till förälderns enhet så fort ett barn försöker göra ett köp.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.