Stärkt skydd vid telefonförsäljning

Uppdaterad
Publicerad
Konsumentminister Birgitta Ohlsson har tillsatt en utredning som ska ta ett helhetsgrepp när det gäller telefonförsäljning.

Hovrättsrådet Anne Kuttenkeuler, som också är avdelningsordförande för Allmänna Reklamationsnämnden får i uppdrag att utreda de problem som finns vid telefonförsäljning och föreslå lösningar på dem.

Bland de möjliga lösningarna ingår skriftliga godkännande före bindande avtal och att konsumenter i förväg måste godkänna att telefonförsäljare tar kontakt, enligt ett pressmeddelande.

I dag rör nästan var femte anmälan till Konsumentverket telefonförsäljning, skriver Ohlsson. Äldre, personer med funktionsnedsättning och personer med bristande språkkunskaper är särskilt drabbade.

Utredningen ska vara klar senast 30 april 2015.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet