Jonas Bäckstrand, utredningsordförande och ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission, håller pressträff om de undersökningar av passagerarfartyget Estonia som planeras ske under sommaren Foto: Claudio Bresciani/TT

Statens haverikommission håller pressträff om nya Estoniadykningar

Uppdaterad
Publicerad

Upptäckterna av sedan tidigare okända hål i skrovet på M/S Estonia har lett till beslut om nya dykningar på Östersjöns botten. Statens haverikommission (SHK) ger nu besked om att undersökningarna inleds i början av juli.

– Vi jobbar i skift, och kommer att köra dygnet runt, säger utredningsordförande Jonas Bäckstrand.

Riksdagens justitieutskott har redan sagt ja, och en förändrad lag kring gravfrid förväntas klubbas igenom av riksdagen innan sommaren. Detta för att möjliggöra nya dykningar på vraket.

– Första juli blir det lagligt för oss att genomföra detta. Den åttonde juli börjar vi, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande vid Haverikommissionen.

Så sent som under dagen har även Finland genomfört motsvarande lagändringar.

Börjat granska bogvisiret

Bäckstrand betonar att SHK har i uppgift att försöka kartlägga vad som hände, men att myndigheten inte hanterar frågor om skuld eller ansvar.

Utredningen försöker i nuläget få en helhetsbild av skrovets undervattensdel och bottenförhållanden på platsen, genom bland annat scanning av vattenmassan och undersökningar med olika typer av ekolod. Detta för att ta reda på i vilken omfattning det är skadat eller tillgängligt, för att senare kunna göra en fotodokumentation av hela fartyget med så kallad fotogrammetri (3D-bilder) samt få en överblick över läget och planera för vidare undersökningar.

Granskningar av bogvisiret har redan gjorts, och arbetet med detta fortsätter.

Förstudien genomförs under sommaren och väntas hålla på i tio dagar, till och med den 18 juli. Men de huvudsakliga fotografiska undersökningarna kommer att se i ett senare skede, berättar Jonas Bäckstrand.

– Vi räknar med att vi jobbar i skift, och kommer köra dygnet runt. Har vi tur kan det gå fortare, har vi otur så får vi problem med väderförhållandena.

På pressträffen deltog förutom Statens haverikommission även Statens geotekniska institut, som redogjorde för förhållanden vid haveriplatsen.

Kostsamma undersökningar

Det var under hösten 2020 som den prisbelönta dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt”, avslöjade att det finns ett hål i skrovet på passagerarfärjan Estonia, som förliste på öppet hav under färden från Tallin till Stockholm den 28 september 1994.

Själva utredningsgruppen består av den estniska utredningsmyndigheten (OJK), som i egenskap av flaggstat leder arbetet, finska Olycksutredningscentralen (OTKES) och svenska Haverikommissionen.

Den pågående utredningen och de kommande dykningarna beräknas kosta totalt 50-55 miljoner kronor, enligt Ekot.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.