Uppemot 10 000 elever kan ha språkstörning. Det är en typ av funktionsnedsättning som gör att det är svårt att prata och förstå vad andra säger.
Daniel Borg är 17 år och går på gymnasiet. Han har under hela sin skoltid vetat att han har en språkstörning.
– Jag har ju svårare att prata, jag får inte fram orden så tydligt. Jag förstår inte när någon pratar snabbt och otydligt.
Svårt att klara skolan utan stöd
Nu har Specialpedagogiska skolmyndigheten gjort en kartläggning av hur stödet för elever med språkstörning ser ut i skolorna. Enligt den har många skolor bristande kunskaper om den här gruppen, både att den finns och vilken typ av stöd de här eleverna ska få.
Elever med språkstörning är normalbegåvade och kan ofta gå i vanliga skolor. Men Specialpedagogiska skolmyndighetens kartläggning visar att utan rätt stöd blir det svårt för de här eleverna att klara skolan med godkända betyg.
Daniel Borg fick extrastöd under grundskolan, men det varierade hur mycket. Ibland fanns det resurslärare och ibland fick han inget extrastöd alls. Då var det väldigt beroende på vilken lärare som höll i undervisningen om Daniel kunde hänga med.
– Jag fick hjälp av vissa lärare för att de kunde prata tydligt. Vissa pratade för snabbt och otydligt. Men det var vissa lärare som kunde anpassa sig bra.
”Vill ju vara som alla andra”
Nu på gymnasiet behöver Daniel mycket mindre extrastöd. Han har inte heller sagt till sina kompisar att han har en språkstörning.
– Jag sitter mest tyst med mina kompisar när de sitter och pratar. Det är svårt att komma in i samtalet. Men jag gillar inte att bli behandlad som att jag har nåt problem. Jag vill ju vara som alla andra.