Visa alla (2)

Stora skillnader mellan pojkars och flickors dataspelande

Publicerad

Digitalt spelande har minskat något bland yngre men fortsätter att vara populärt. Men skillnaderna mellan pojkar och flickor är stora och etableras tidigt. Det visar en rapport från Statens medieråd som presenteras i dag.

Underhållning på bussen, tävling, ett sätt att umgås eller bara en stunds verklighetsflykt. Skälen till att spela dator-, tv- eller mobilspel är många och det är fortsatt populärt bland ungdomar. Även om det faktiskt gått ner lite de senaste åren.

– Man får känslan när man pratar om ungars medieanvändning att allt ökar, men så är det inte. Spelandet har faktiskt gått ner även om det inte handlar om någon dramatisk minskning, säger Ulf Dalquist som är analytiker på Statens mediråd.

Flickor slutar tidigare

Det är framförallt bland pojkar som spelandet gått ner. 16 procentenheter bland 9-12 åringar och 9 procentenheter i både gruppen 13-16-åringar och 17-18-åringar. Det jämfört med 2014 och när det kommer till frågan om man spelar digitalt överhuvudtaget.

Men på det stora hela är spelandet dock populärt, och trots minskningen bland pojkar är det stora skillnader i förhållande till flickor.

– Det beror främst på att flickor slutar spela medan pojkar fortsätter längre upp i tonåren. Så har det varit länge och vi ser också skillnader i hur mycket de spelar, och vilka spel, säger Ulf Dalquist.

För första gången är andelen flickor som spelar högre i en ålderskategori – den yngsta.  Men då rör det sig om de som svarat att de spelar någon gång.

– Väger man in alla bitar så har könsskillnaderna blivit större och märks också tidigare, säger Ulf Dalquist

Det syns inte minst hos de som uppger att de spelar mer än tre timmar per dag, där andelen pojkar är klart högre över hela åldersspannet, även bland de yngre.

Och det finns också skillnader i hur de ser på sitt spelande.

– Flickor är mycket mer självkritiska till sitt medieanvändande och tycker i högre grad än pojkarna att de använder medier för mycket, säger Ulf Dalquist.

Så gjordes undersökningen

Visa

Rapporten är baserad på två olika enkäter som sändes ut till ett åldersanpassat slumpmässigt urval av 2 000 barn i åldrarna 9–12 år och 2 999 barn i åldrarna 13–18. Den heter Ungar och medier.

Statistiska centralbyrån, SCB, genomförde insamlingen och svarsfrekvensen låg på 32,6 procent i den yngre gruppen och 32,9 procent i den äldre

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer