Organisationen Svenskt Näringsliv (SN) har i en kampanj använt illustrationer på två av SVT:s profiler. När SN uppmärksammades på problemet svarade en representant för organisationen på Twitter att illustrationerna gjorts utan förlaga. Men en av SVT:s reportrar såg direkt att illustrationerna har SVT:s pressbilder som förlaga.
– Vi valde att använda egengjorda illustrationer i de annonser som avses, just för att inte inskränka på upphovsrätten, skriver Svenskt Näringslivs kommunikationschef Pär Henriksson. Illustrationerna skulle också vara gjorda med tillräckligt egen kreativ höjd. Nu hävdar SVT att de illustrationerna trots allt är för lika bilder som SVT har rättigheter till. Då vill vi be om ursäkt. Det var aldrig vår avsikt att inskränka på någons upphovsrätt.
Bild kvar trots ursäkt
Trots att Svenskt Näringsliv alltså bett om ursäkt i ett e-brev till SVT låg ändå bilderna kvar på organisationens Instagramkonto på måndagseftermiddagen. Uppdatering: bilden togs bort så snart SVT påpekat saken.
Programledarna i fråga, Mats Knutson och Camilla Kvartoft, har inte gett sitt tillstånd till kampanjen, så inte heller SVT. Det handlar inte bara om upphovsrätt vad gäller bilder, utan också att Svenskt Näringsliv kopplar själva personerna som leder partiledardebatten till sitt eget budskap.
Eva Landahl, ansvarig för valbevakningen på SVT, kommenterar ärendet så här:
– Jag tycker vi ska vara noga med upphovsrätten. I det här fallet lånar Svenskt Näringsliv några av våra mest trovärdiga oberoende ansikten och våra jurister menar att det är ett klart brott mot upphovsrätten.
SVT själva anklagade
SVT har själva stått i skottgluggen för anklagelser om att bryta mot upphovsrätten, senast för bara någon vecka sedan då SVT använde bilder från tidningen DN i nyhetssändningar utan att uppge varifrån bilderna kom (i samband med avslöjandet om polisens registrering av romer).
Detta åtgärdades dock snabbt och berodde på slarv, till skillnad från exemplet Svenskt Näringsliv där man försökt kringgå lagen om upphovsrätt och regler kring renommésnyltande genom att skapa illustrationer.
– För att undvika problem med upphovsrätten så gick vi till en illustratör, säger Pär Henriksson till SVT. Vi uppfattade att det gjordes utan förlaga men när det sedan visat sig att det inte var fallet så ber vi om ursäkt.
SVT:s programdirektör har varit i kontakt med Svenskt Näringsliv och markerat hur SVT ser på användandet, och SVT väljer därmed att inte gå vidare i ärendet.