Swedbank svarar på arga kommentarer via Twitter och uppmanar personer att se granskningen i SVT:s Uppdrag Granskning. Foto: TT/Skärmdump

Swedbanks svar till upprörda kunder: ”Vi har inget att dölja, se programmet”

Publicerad

I SVT:s granskning framkommer att Swedbank kan ha använts för systematisk penningtvätt i flera år. Flera personer har på sociala medier kommenterat avslöjandet och Swedbank har också valt att svara på kommentarer via Twitter:

”Om du inte redan sett programmet uppmanar vi dig att göra det.”

SVT Nyheter och Uppdrag granskning har kunnat avslöja att Swedbank kan ha använts för en omfattande penningtvätt som ska ha pågått under omkring tio år. Det hisnande beloppet rör sig om minst 40 miljarder kronor.

Nu har banken svarat på upprörda kommentarer i sociala medier. En person kommenterade granskningen på Twitter och skriver:

Swedbank och penningtvätten

”40 miljarder under 10 år! Är ledning och personal i Swedbank helt inkompetent eller har man sett mellan fingrarna?”

Swedbank valde att svara personen:

”Swedbanks kommunikationschef Gabriel Francke Rodau har bilvit intervjuad i programmet. Vi har ingenting att dölja och det känns viktigt för oss att förmedla våra budskap i programmet. Om du inte redan sett programmet uppmanar vi dig att göra det.”

Swedbank har börjat svara upprörda personer som reagerat på SVT:s avslöjande om att banken använts för pengatvätt. Foto: Skärmdump Twitter

Många kommentarer

På Swedbank Sveriges Facebooksida har kunder börjat höra av sig med anledning av avslöjandet.

”Hejsan. Jag hjälpte min granne att klippa hennes gräsmatta i somras. Tjänade 350:- på det. Svart. Kan ni hjälpa mig tvätta dom?” skriver en person.

En av de som skrivit ett inlägg på Swedbanks Facebook skriver om att flytta sina pengar till en annan bank. ”Programmet beskriver den grova brottslighet som penningtvätt är samt hur banker har utnyttjats av kriminella för att tvätta pengar. Men vi delar inte Uppdrag gransknings bild av Swedbanks agerande kopplat till att förebygga och förhindra penningtvätt” skriver Swedbank som svar. Foto: Skärmdump Facebook @swedbanksverige

Även i kommentarsfältet på SVT Nyheters Facebooksida, där granskningen delats, kommenterar flera personer det som hänt. En av dem skriver så här:

”Vilken tur att man screenas med frågor i tjugo minuter innan man får koppla in utomlandstjänsterna då – för att man som kund misstänks tvätta pengar så fort en utländsk faktura dyker upp. Snacka om att sila mygg och svälja kameler”.

På Twitter har Swedbank även svarat på Uppdrag Gransknings delning av avslöjandet om penningtvätt:

Swedbank väljer att kommunicera via Twitter, här har de svarat på en tweet skickad av Uppdrag Granskning. Foto: Skärmdump från twitter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Swedbank och penningtvätten

Mer i ämnet