Med anledning av den rådande pandemin har det funnits en oro för att alkoholintaget ska öka. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Systembolagets försäljning ökar – men alkoholkonsumtionen minskar

Uppdaterad
Publicerad

Systembolagets försäljning har ökat med nästan 30 miljoner liter alkohol jämfört med motsvarande period förra året. Samtidigt minskar alkoholkonsumtionen under pandemin.

– På det stora hela kan man säga att befolkningen behåller sina alkoholvanor, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskningsfrågor på Systembolaget.

Systembolagets intäkter ökade under första halvåret 2020 och uppgick till drygt 17 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 13 procent. Försäljningsvolymen ökade under samma period med 11 procent, vilket motsvarar cirka 28 miljoner fler liter alkohol sålda.

Oro för att fler ska dricka mer

Med anledning av den rådande pandemin har det funnits en oro för att alkoholintaget ska öka. Men trots Systembolagets ökade försäljning visar en undersökning, som genomförs av Norstat på uppdrag av Systembolaget, att drickandet på det stora hela har minskat. Ökningen i försäljningsvolym förklaras främst som en följd av att andra inköpskanaler kraftigt begränsats på grund av covid-19.

Anna Raninen är ansvarig för alkoholforskningsfrågor på Systembolaget och har jobbat med undersökningen.

– På det stora hela kan man säga att befolkningen behåller sina alkoholvanor, säger hon.

7 av 10 har inte ändrat vanor

– Det är ungefär sju av tio som säger att de inte har förändrat sin konsumtion i jämförelse med samma period förra året. Bland de som ändrat sin konsumtion så är det dubbelt så vanligt att man minskat sin konsumtion, säger Anna Raninen till SVT.

Det är bland de unga som förändringen är störst. Det är i den gruppen som störst andel både ökar och minskar sitt drickande. Anna Raninen förklarar att det är svårt att dra vidare slutsatser från materialet, eftersom det inte ställts några frågor om orsak.

– Det är säkert så att problemen ökar i vissa grupper, vilket man inte ska negligera, men det är ändå viktigt att veta att det är fler som minskar sin konsumtion än som ökar den, säger Anna Raninen.

Alkohol riskfaktor vid kriser

Samtidigt visar en forskningsammanställning, som gjorts av Ramboll på uppdrag av Systembolaget, att alkohol är en riskfaktor vid samhällskriser. Och det finns som sagt en grupp som ökat sitt intag.

– Vi har tittat på sannolikheten för att ha ökad konsumtion. Där ser vi att det är störst sannolikhet hos de yngre, det vill säga hos dem som är under 50 år, hos de som bor i storstadsregioner eller om man har intensivkonsumerat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.