Billig smartphone och lång bindningstid är en populär kombination på mobilmarknaden. Nu ska den även ha utgjort grogrund för bedrägerier inom Tele 2.
Personer som skaffat värdefulla mobiltelefoner för en billig penning, mot löftet att stanna hos Tele 2 en längre tid, ska helt enkelt ha fått hjälp inifrån att släcka abonnemanget.
Mot betalning till enskilda anställda hos Tele 2:s kundtjänst i Borås, som drivs av företaget Transcom, ska mobilanvändarna ha kommit undan de långa bindningstiderna.
På måndagen beslutade Tele 2 att göra en polisanmälan.
-Vi har fattat beslut om det efter att ha fått fram mer information i våra system, säger Tele 2:s informationschef Pernilla Oldmark till TT.
Troligen dröjer det ett par dagar innan själva anmälan lämnas in eftersom bolaget vill få fram ytterligare information. Några summor på vad Tele 2 kan ha förlorat i pengar vill Pernilla Oldmark inte ange. Däremot berättar hon att det interna arbetet skärpts.
-Vi har infört nya rutiner för att det här inte ska kunna hända i fortsättningen, säger hon.
Transcom ingår liksom Tele 2 i Kinneviksfären.
TT