Telekombolag bättre på klagomål

Uppdaterad
Publicerad

Skillnaderna krymper mellan hur nöjda kunderna är med de olika telekomoperatörerna, ett tecken på att kampen om kunderna hårdnar. Klagomålen hanteras bättre, särskilt gentemot företagskunderna, visar en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Halebop har fortfarande flest nöjda privata mobilkunder medan företagen är mest belåtna med Telias mobiltjänst.

Canal Digital har klättrat från sista till första plats i kundnöjdhet med digital-tv.

Klagar på bredband

Mellan var tredje och femte privatkund säger att det senaste klagomålet löstes vid första kontakten med operatören. Mest olösta klagomål på privatsidan noteras för mobilt bredband där var fjärde kund som klagat säger att ärendet inte löstes.

Bredbandsbolaget har de nöjdaste kunderna på privatsidan när det gäller fast bredband. Telia, som ökat stadigt sedan 2007, bryter i år mönstret och backar. När det gäller mobilt bredband hos privatkunder och företag ligger dock Telia i topp i kundnöjdhet.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.