Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se hur man ska träna för att förbättra hälsan med sex minuters träning i veckan. Foto: SVT/Sanningen om hemmaträning

Teorin: Sex minuter styrketräning i veckan räcker för förbättrad hälsa

Uppdaterad
Publicerad

Under coronapandemin har många blivit mer inaktiva vilket kan försämra hälsan. Men ny forskning tyder på att en minuts träning av varje stor muskelgrupp per vecka kan räcka för att ge synliga hälsofördelar. 
– Tanken är att man lyfter tills man inte kan orkar mer, säger Jason Gill, professor i hjärthälsa vid Glasgow universitet, i dokumentären Sanningen om hemmaträning.

Distansjobb och sociala restriktioner under pandemin har inneburit att många rör på sig mindre. Samtidigt har hemmaträning vuxit i popularitet. På Glasgow universitet pågår ett forskningsprojekt som undersöker hur lite träning som krävs för att märka skillnad på någon som är otränad. 

– Om man tränar varje större muskelgrupp en gång i veckan tills man inte orkar lyfta mer, får man synliga hälsofördelar. Vår hypotes är att det kan räcka med en minut per vecka för varje muskelgrupp, säger hjärthälsoprofessor Jason Gill i dokumentären Sanningen om hemmaträning. 

Muskler håller kontroll på sockerhalten

De stora muskelgrupperna som tränas i experimentet är ben, bröst, bål, rygg, axlar och armar. Genom att träna tills musklerna är slutkörda maximerar man tillväxten av muskler, menar Jason Gill. Det är i förlängningen bra för både hjärtat och blodsockerbalansen. 

– Muskler är en riktigt bra sockersänka. Socker i blodet tas upp av musklerna. Större muskler ger dig bättre kontroll på blodsockerhalten, säger Jason Gill i dokumentären. 

Jacob Gudiol är en svensk fysioterapeut och har skrivit böcker om hälsa och träning. Han har inte tagit del av Jason Gills pågående studie, men tror att den typen av träning kan ge positiva hälsoresultat. 

– Styrketräning är bra för både blodtryck och blodfetter. Muskelmassa i sig är ett slags buffert. Du kan hantera en större tillförsel av mat, du kan äta en godispåse och snabbare få ner blodsockret jämfört med om du har mindre muskelmassa, säger Jacob Gudiol till SVT. 

“En minuts träning kan man göra närsomhelst”

Han menar att väldigt lite träning kan ge bra effekt om den är intensiv och uttömmande. Så en mer intensiv och kortare träning kan passa vissa personer perfekt. 

– En minuts träning, även om man kör tills man är helt slut, kan man göra nästan närsomhelst. Jag hade nog fått andas kraftigt någon minut efteråt, men inte blivit svettig så att det behövs en dusch. Tidigare trodde man att ett träningspass var tvunget att vara minst 20 minuter för att ge någonting, men det är rent trams, säger Jacob Gudiol.

Vill du veta mer om hur du tränar på bästa sätt under pandemin? Se dokumentären Sanningen om hemmaträning torsdag 29 april klockan 20,00 i SVT2 eller på SVT Play.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer