Foto: TT

Test av självkörande bilar ska underlättas

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska det bli lättare att bedriva testverksamhet för självkörande bilar. Regeringen kommer på torsdagen att fatta ett beslut om nya regler, rapporterar Sveriges Radio Ekot 

– Med den här förändringen så skapar vi ett tydligt lagrum, där vi ger Transportstyrelsen ett uttalat mandat att bevilja tillstånd för att bedriva försöksverksamhet, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Ekot.

Även med de nya reglerna krävs att en person finns i eller utanför fordonet, som ansvarig förare. Den nya förordningen träder i kraft den 1 juli och då ska det alltså bli lättare att testa tekniken på allmänna vägar.  

– Det är definitivt både förhoppningen och ambitionen, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S). 

Den juridiska delen har varit en svår nöt att knäcka och mycket har kretsat kring ansvarsfrågan. Vem är ansvarig vid en olycka. Biltillverkaren, teknikleverantören eller föraren?

LÄS MER: SVT åker med i självkörande bil

– Ansvarsfrågan kommer att behöva bedömas precis som i dag, utifrån en händelse där man kan konstatera att det antingen är tekniken som fallerat eller att det är föraren som begått ett misstag, säger Anna Johansson.

Utvecklingen har gått snabbt

Utvecklingen av självkörande bilar har gått rasande fort de senaste åren och flera biltillverkare har redan i dag färdig teknik för helt självstyrande bilar. Lagstiftningen har inte utvecklats i samma takt och det är många gånger juridiska hinder som stoppar tekniken. 

TV: Här missar självkörande Volvon rödljuset

Sverige har saknat lagstiftning för den försöksverksamhet som tillverkare som Volvo och Scania bedriver. De tester som Volvo genomför på vägar runt om Göteborg sker med dispens från Transportstyrelsen.  

I USA har Volvo ett samarbete med taxitjänsten Uber, ett samarbete som bland annat uppmärksammat i samband med att en av deras självkörande bilar missade ett rödljus.

Vill locka hit biltillverkare

I Sverige har Volvo inlett ett samarbete med säkerhetsföretaget Autoliv, som på sikt ska ha 600 anställda. Redan idag har parterna investerat miljardbelopp i det gemensamma bolaget.

Förarhjälpmedel som självstyrning har utvecklats stegvis och redan idag finns delar av tekniken i moderna bilar. Det handlar då om system som parkeringshjälp, nödbromssystem och farthållare som tillåter föraren att släppa ratten.

Anna Johansson säger till Ekot att hon hoppas att den nya lagen ska göra att utländska biltillverkare väljer att testa ny teknik i Sverige.

Nivåer av självkörande bilar

Amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, NHTSA, har delat in självkörande bilar i fem nivåer (levels).

Nivå 1: De flesta funktionerna sköts av föraren, men bilen kan ha automatisk inbromsning.

Nivå 2: Två automatiska funktioner: farthållare och centrering på vägen. Föraren måste alltid vara beredd att ta över körningen.

Nivå 3: Föraren är fortfarande nödvändig, men kan under vissa förhållanden låta bilen sköta sig själv.

Nivå 4: Full autopilot. På den här nivån ligger bland andra Volvo Cars och Teslas nya system.

Nivå 5: Full automatik där det varken behövs förare eller en ratt.

Källa: NHTSA.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.