Foto: TT

Tiotusentals påverkas av id-kraven

Uppdaterad
Publicerad

Från och med den 4 januari måste alla som reser in i Sverige från Danmark ha med sig en giltig id-handling, exempelvis ett pass eller ett körkort. Bakgrunden till kontrollerna är att runt 160.000 personer sökt asyl i Sverige det senaste året.

Regeringen har gjort bedömningen att det stora antalet människor innebär ett allvarligt hot mot allmän ordning och inre säkerhet. Enligt Migrationsverket hade bara 20 procent av de asylsökande under 2015 faktiska passhandlingar.

Id-kontrollerna kommer att gälla sex månader i taget under max tre år.

Sverige inför gränskontroller

Kontrollen för tågresenärer som ska över Öresundsbron kommer att ske på Kastrup/Copenhagen Airport. Det är DSB som utför kontrollerna. Alla handlingar kommer att skannas så kontrollen dokumenteras.

Även de som reser med buss får visa id-handlingar innan de kliver på sin buss på den danska sidan av sundet. Det gäller Swebuss, Nettbuss och Gråhundbus 999.

Kan tvingas böta

Ansvaret för att kontrollera id-handlingarna ligger på transportörerna, alltså de företag som kör bussar, tåg eller färjor från Danmark till Sverige, och det är polisen som i sin tur kontrollerar att transportörerna gör det de ska.

De transportörer som inte genomför kontroller kan tvingas böta 50.000 kronor. Sanktionsavgifter får tas ut i förskott om transportören inte är ett svenskt företag.

Tiotusentals ska kontrolleras varje dag

Att kontrollera Öresundsbron och färjorna mellan Helsingör och Helsingborg blir en tuff utmaning för transportörerna.

Varje dag genomförs i genomsnitt cirka 31.100 enkelresor med Öresundståg över Öresundsbron, varav 17.200 görs av de 8.600 pendlare som tar Öresundståget över bron.

SJ har beslutat att ställa in sina tåg till Köpenhamn eftersom man inte anser sig ha resurser att genomföra id-kontrollerna. SJ:s resenärer hänvisas till Öresundstågen, ett byte som ökar restiden mellan till exempel Stockholm och Köpenhamn med en halvtimme. Det väntas också leda till ökad trängsel på Öresundstågen.

Förseningar på uppemot en timme

Hittills har Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn gått var tionde minut i rusningstid. När kontrollerna införs kommer tågen istället att gå var 20:e minut, även i rusningstrafik. Det kommer heller inte vara möjligt att förboka Öresundstågsbiljetter om man åker från Danmark, utan man måste då köpa biljett i biljettautomaterna på plats.

Enligt Skånetrafiken kommer kontrollerna att leda till förseningar på mellan 30 och 50 minuter. Det kommer att bli väntetider både på den danska sidan och vid Hyllie där polisen ansvarar för gränskontrollen. De resenärer som ska vidare från Malmö kan behöva byta tåg på Malmö C.

Kapaciteten på färjelinjen Helsingborg – Helsingör riskerar att halveras om personalen ska utföra id-kontroller, varnar företrädare för transportnäringen.

– Tidtabellen kommer att vara densamma men men vi kommer inte att hinna få ombord lika många bilar på varje tur, säger Henrik Rørbæk administrativ direktör på HH-Ferries som trafikerar Helsingborg Helsingör.

Kosta samhälle och företag miljoner

HH ferries har anmält svenska staten till EU-kommisionen för brott mot konkurrensreglerna.

– Vi kommer att få en extrautgift på 20 miljoner kronor vilket kommer att gå ut över biljettpriserna, säger Henrik  Rørbæk. Samtidigt påverkas inte priserna på den konkurrerande Öresundsbron eftersom svenska staten går in och täcker utgifterna där.

I Helsingör, med sina knappt 50.000 invånare, är man djupt bekymrad över de köer som kan uppstå vid färjeläget, något som kan få konsekvenser för trafiken i hela området.

Öresundsinstitutet beräknar att bara förseningarna kommer att kosta samhället 1,6 miljoner kronor per dag när resenärerna tvingas tillbringa 10.400 timmar extra varje dag med att transportera sig. Institutet varnar också för att gränskontrollerna på sikt kan leda till lägre tillväxt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverige inför gränskontroller

Mer i ämnet