Foto: TT

Tjejer bättre än killar på att använda cykelhjälm

Uppdaterad
Publicerad

Tjejer använder cykelhjälm i högre utsträckning än killar. Och så har statistiken sett ut sedan mätningarna startade 1988.

– Pojkar förväntas inte vara lika duktiga som flickor, säger David Flato, jämställdhetskonsult.

Enligt undersökningen från VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, är skillnaderna störst mellan pojkar och flickor som är yngre än 10 år under 2015. Cirka 80 procent av flickorna använder hjälm men bara 70 procent av pojkarna i samma ålder. 

– Jag tror det finns olika förväntningar på barnen hos de vuxna, de ger sig lättare när killar inte vill använda hjälm, säger David Flato. 

Liten skillnad mellan vuxna

För cyklister över 65 år har kvinnor kontinuerligt varit bättre än män på att använda cykelhjälm. Minst skillnad mellan könen kan man se mellan vuxna som cykelpendlar till jobbet. Här skiljer det sig bara med några få procentenheter.  

– I dag ser många vuxna män cykelhjälmen som en självklar accessoar som visar att de är proffsiga. Det handlar om normer och hur de förändras över tid, nu tillhör det stilen att ha hjälm till cykelbyxorna, säger David Flato. 

Jörgen Larsson, projektledare för studien säger att trenden överlag är att cykelhjälmsanvändandet ökar för både kvinnor och män och i alla åldersgrupper. Under 2015 använde 37,6 procent av befolkningen hjälm enligt studien. 

– När fler har hjälm blir man mer benägen att ha hjälm själv så det blir en positiv spiral, säger Jörgen Larsson. 

”Manlighet är farligt”

David Flato är inte förvånad över resultatet att kvinnor är bättre än män på att använda cykelhjälm och säger at det tyder på att vi lever kvar i tydliga normer kring kön. 

– Manlighet är farligt, säger han och tillägger: 

– Nej men allvarligt talat, det är farligt att leva som en stereotyp man, de råkar ut för fler olyckor, har högre självmordsstatistik och mår sämre. Det finns mycket att vinna på, för både män och kvinnor, om vi blir mer jämställda.  

Om studien

VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut har gjort studien på uppdrag av Trafikverket på 21 orter i Sverige. Studien genomfördes under de två första veckorna i september 2015 och bygger på observationer av totalt 65.600 cyklister.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.