Passagerarfartygen fortsätter helt lagligt att släppa ut stora mängder avfallsvatten i Östersjön. ” Det är en besvikelse”, säger Pauli Merriman, chef för WWF:s Östersjöprogram. Foto: TT.Visa alla (2)
Visa alla (2)

Toalettavfall fortsätter dumpas i Östersjön

Publicerad

Det är förbjudet för småbåtar att dumpa toalettavfall i på svenskt vatten i Östersjön men passagerarfartygen fortsätter helt lagligt att släppa ut stora mängder avfallsvatten bara några mil bort. – Det är en besvikelse, säger Pauli Merriman, chef för WWF:s Östersjöprogram.

En undersökning gjord av WWF visar att bara en av 33 kryssningsoperatörer som trafikerar Östersjön tar hand om sitt toalettavfall. Istället för att effektivt rena avloppsvattnet ombord eller lämna avloppsvattnet i hamnarna, släpper flera skepp ut orenat vatten i Östersjön vilket bidrar till övergödningen.

– Det är en besvikelse att det är så många när det finns så många som vill att det ska bli bättre, säger Pauli Merriman, chef för WWF:s Östersjöprogram.

Olagligt för småbåtar

Undersökningen visar även att endast 11 av 21 reguljära färjelinjer helt undviker att dumpa sitt toalettavfall i Östersjön, något som är helt lagligt.

Bland de som sköter sig finns de stora rederierna som många förknippar med kryssningar som Tallink Silja, Viking Line och Eckeörlinjen. Det är framförallt de stora internationella kryssningsföretagen som besöker Östersjön under sommaren som inte tar rätt på sitt toalettavfall.

Helt lagligt

I många år har frågan om övergödningen i Östersjön diskuterats och sedan den 1 april i år är det olagligt för småbåtsägare att dumpa sitt toalettavfall på svenskt territorium i Östersjön.

Utanför svenskt territorium är det helt lagligt att dumpa toalettavfall men den här veckan diskuteras ett lagförslag i FN som ska göra att förbudet även omfattar större kryssningsfartyg och färjor i hela Östersjön.

– Om ägare till småbåtar måste göra det där de rör sig, varför ska då inte stora rederier ta samma ansvar, säger Pauli Merriman.

850 miljoner liter avloppsvatten

Enligt en uppskattning gjord av WWF släpper kryssningsfartygen varje år ut 850 miljoner liter avloppsvatten i Östersjön.

En siffra som går att jämföra med en undersökning från 2009 då småbåtarna uppskattades släppa ut 3,4 miljoner liter toalettavfall. I kryssningsfartygens avloppsvattnet uppskattas det finnas 86 ton nitrat och 21 ton fosfor som direkt påverkar algblomningen.

– Mängden är låg om man jämför med det som årligen kommer från jordbruksindustrin men man ska komma ihåg att det här släpps ut under den korta sommaren och på en koncentrerad yta, säger Merriman.

Förbud tidigast 2019

Redan 2011 beslutade FN:s sjöfartsorganisation (IMO) om ett förbud mot utsläpp av avloppsvatten från passagerarskepp men motståndet har varit starkt och beslutet har skjutits upp flera gånger. En tvistefråga har varit om hamnarna verkligen kan ta emot de stora mängderna avloppsvatten som krävs.

– Det har diskuterats i flera år men redan nu kan hamnarna i de flesta Östersjöländerna ta emot så här stora mängder avfall. Sen kommer ett förbud tidigaste träda i kraft 2021 för befintliga skepp och 2019 för nya skepp.

Troligt besked på fredag

Förhandlingar om ett förbud pågår den här veckan i London men enligt Transportstyrelsen kommer det troligtvis dröja fram tills fredag innan man vet hur det går.

– Att det blir ett förbud är vi ganska säkra på men frågan är bara när det börjar gälla, det har ju skjutits upp flera gånger tidigare, säger Lina Petersson, sektionen för miljö på Transportstyrelsen.

WWF: Delat ansvar

Och hos WWF hoppas man att förbudet träder i kraft 2019 så att man kan fokusera på att arbeta fram praktiska lösningar i de hamnar där båtindustrin inte anser att kapaciteten är god nog.

– Vi är alla beroende av ett friskt östersjön så vi bör alla ha ett delat ansvar för att säkerställa att det.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer