För en normalbilist är det billigast att köra på el om man bara ser till drivmedelskostnaden. Och eftersom bensin- och dieselpriserna ökat mer i kronor än elen så är elbilen hittills årets vinnare. Det är slutsatsen av en ny prisjämförelse från bilbranschens organisation.
– Oberoende var du bor så är det fortfarande billigare med en elbil, säger Mattias Bergman, vd Mobility Sweden.
Elbilen vinnare
Mobility Sweden har jämfört milkostnaden under årets första åtta månader med samma period förra året. Dyrast är det att köra på bensin, följt av diesel. Sedan kommer elbilar som laddas på publika stationer, följda av elbilar som laddas hemma. Men där kan det skilja mycket beroende på var i landet man bor och vad man har för elavtal. I sydsverige kostar det för en typbilist nästan dubbelt så mycket som i norra Sverige att köra elbil.
Under augusti var elen rekorddyr i elområde 4 i sydsverige. Då kostade det 9,50 kronor milen för den som laddade hemma. Det är fortfarande billigare än bensin och diesel, men det var då faktiskt billigare att snabbladda på en publik laddstation, som ofta har tecknat elavtal med lägre priser.
Bäst med elbil i norra Sverige
Billigaste milen har en elbilsägare i elområde 1 och 2 i norra Sverige. Där har det hittills i snitt i år kostat 2,60 kronor/mil. Det är nästan en sjättedel av vad det kostar att köra på bensin.
– Prisgapet om du bor i norra Sverige är nästan 12 kronor milen, säger Mattias Bergman.
Mattias Bergman varnar för att låta sig luras av spotpriset på el per timme som kan vara väldigt högt. Ingen laddar elbilen till det priset. Har man rörligt elpris betalar man ett månadssnitt, och har men timpris laddar man på natten när det är billigt.
– Det är lätt att dra felaktiga slutsatser, säger han.
Tror du att allt prat om höga elpriser kan avskräcka folk från att skaffa elbil?
– Det kan det göra, särskilt om det blir en onyanserad diskussion.