– Det är så många förlorare i det här. Det drabbar chaufförernas arbetsvillkor, konkurrensen och miljön, säger Henrik Sternberg, logistikforskare på Iowa State University i USA.
Så här säger lagen. Utländska lastbilar som kommer med en transport till Sverige får endast göra tre andra stopp under sju dagar i Sverige – sedan måste de lämna landet igen.
Men en ny studie visar på omfattande problem med olagliga transporter.
– Vi har lastbilar som körde illegalt för åtta år sedan som fortfarande inte följer reglerna och som trots upprepade sanktionsavgifter väljer att stanna kvar i Sverige. Tyvärr är det fortfarande lönsamt för många åkerier att fuska i Sverige, säger Henrik Sternberg.
Över 600 misstänkta lastbilar
Han är en av de främsta forskarna på området och har följt frågan länge. Med hjälp av sina kollegor har han kartlagt tusentals lastbilar i Sverige i Cabotagestudien.
I studien har de identifierat drygt 600 lastbilar från utländska åkerier som är ständigt förekommande i Sverige och misstänks bryta mot reglerna.
– Det sker i dag för lite kontroller, det gör att det fortfarande är lönsamt att fuska. Vi har åkerier som åker fast gång på gång, men vinsten med att köra är större än sanktionsavgifterna. Det har ingen avskräckande effekt.
Pressar priserna
För svenska åkerier innebär det ett problem, enligt Henrik Sternberg.
– När du har konkurrenter som erbjuder transporter för 20-30 kronor billigare per mil genom att inte följa reglerna så trycker det ner priserna.
Flera som vi pratat med beskriver också arbetssituationen för många av de utländska chaufförerna som mycket dålig.
– Jag har träffat chaufförer som spenderar två-tre månader i trånga lastbilshytter, säger Henrik Sternberg.
2018 skärptes lagen för att försöka komma tillrätta med problemen. Beställaren, alltså den som köper en transport, skulle få ett ökat ansvar gällande hela transportkedjan.
– Tyvärr har den inte fått någon effekt alls. Lagen skrevs så vagt, säger Henrik Sternberg.