Tufft för svenska kläddesigners

Uppdaterad
Publicerad

I dag avslutades Stockholm Fashion Week. Under tre dagar har några av Sveriges mest framgångsrika modeföretag visat nästa års vår och sommarkollektioner.

Samtidigt är den globala ekonomin på väg in i en lågkonjunktur

och frågan är hur de svenska modeföretagen kan klara sig på en allt tuffare marknad.

Förra året slog den svenska klädexporten nytt rekord och siffror från första kvartalet i år visar att den trenden håller i sig. Samtidigt innebär den internationella lågkonjunkturen att det blir allt tuffare för de mindre bolagen att klara sig.

I dag kom beskedet att den etablerade modedesignern Jenny Hellström gått i konkurs. Även Acne, som tillhör dem som fortfarande växer, känner av det hårdnande klimatet.

H&M har köpt in sig hos Cheap Monday

-Det är absolut tuffare än det har varit. Men gör man bra saker och har lite tur, så går det absolut att växa. Vi fortsätter att växa, speciellt på den amerikanska som är väldigt tuff för ganska många just nu, säger Mikael Schiller, vd för Acne.

I våras köpte Hennes o Mauritz in sig i framgångssagan Cheap Monday och dess syskonmärken. Förutom en dryg halv miljard till grundarna innebär samarbetet en ökad trygghet när företaget nu fortsätter att expandera internationellt.

Speciell still

Även om inte Carin Wester har en klädjätte i ryggen fortsätter även hennes märke att växa utomlands.

-Jag har vissa detaljer, passformer och en speciell stil som jag inte tycker finns någon annanstans. Så länge jag håller den och är ensam om den så tror jag att det finns ett stort intresse att köpa ? även om det blir lågkonjunktur, säger Carin Wester, designer

-Den typiska svenska designidentiteten känns ny och fräsch utomlands. Det tror jag är en av orsakerna till att det fungerar så bra. Det är tydligt och det är rakt. Inte så mycket konstigheter och jag tror absolut att man kan vinna på det i längden, säger Lisa Corneliusson, redaktör LLC.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.