Turister på Fjällgatan i Stockholm. Foto: Scanpix

Turisterna göder den svenska ekonomin

Uppdaterad
Publicerad

Det går bra för den svenska turistnäringen. Mest ökar de utländska besöken, visar nya siffror från Tillväxtverket.

Trots den ekonomiska nedgången ökar turismen i Sverige. En färsk rapport från Tillväxtverket visar hur viktig turism är för svensk ekonomi.

-Turismen omsatte förra året 264 miljarder kronor och det är en ökning med 75 procent sedan år 2000, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Tillväxtverket.

De utländska turisterna gör av med nästan 100 miljarder i Sverige, pengar som kommer in i landet utifrån och alltså kan jämföras med export. Sedan år 2000 har exportvärdet ökat med hela 143 procent.

Dubbla bilexporten

Tillväxtverkets jämförelse visar att turismen blivit en viktig exportnäring. Den står i dag för omkring 6 procent av den totala exporten och drar exempelvis in mer än dubbelt så mycket som personbilsexporten och 45 procent mer än klassiska svenska exportbranscher som järn och stål.

Och framtiden ser ljus ut för turismnäringen.

-Det är fler och fler som reser och den stora tillväxten kommer att komma i Mellanöstern och Asien. Där har vi miljoner människor som aldrig har rest och som börjar komma upp i någon slags medelklass, spår Peter Terpstra.

Outnyttjad potential

Carla Aguirre turismstrateg på Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands håller med:

-Kina är en marknad som börjar resa, framför allt i närområdet. För oss gäller det att hitta den outnyttjade potentialen. När det gäller Kina jobbar vi mycket med marknadsföring, att bygga en bild av Sverige, för att de ska komma hit. När vi kommer in på närmare marknader är det mer konkret. Vad finns det för attraktioner i Skåne eller uppe i Norr?

Nu är ju siffrorna från förra sommaren som trots allt regn hade en hög medeltemperatur. Så en liten brasklapp vad gäller årets ökning av turismen kan vara på sin plats om man ser den hittills blöta och kalla sommaren.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.