Minst 1200 kommentarer har kommit in under Swedbanks Facebook-inlägg om driftstörningarna. Foto: Janerik Henriksson/TT

Tusentals kommentarer på Swedbanks Facebook: ”Betalar ni våra pizzor som står och kallnar?”

Uppdaterad
Publicerad

Driftstörningarna hos Swedbank under fredagen har fått tusentals att gå in på företagets Facebook-sida för att tycka till.

Swedbanks hemsida, app, e-tjänster samt betaltjänsten Swish har legat nere under fredagen. Det har även varit problem med kortbetalningar.

Vid 17.30-tiden uppdaterade banken sitt inlägg om störningarna på Facebook och skrev att tjänsterna fungerar som vanligt igen. Men kommentarer från kunderna fortsätter att strömma in:

”Först funkade swishen för mig men inte appen och nu är det tvärtom? Jag undrar hur ni fixar era problem?”

”HALLÅ!!! VAD I HELVETE HÅLLER NI PÅ MED INGET FUNKAR JU FORTFARANDE!!!”

”Finns det någon prognos för Swishfunktionen? Hoppas ni får fix på det så era hjältar kan få ta helg också snart. Kämpa!”

”Betalar ni våra pizzor som står och kallnar på pizzerian? Jag är hungrig och Swish funkar inte”

”Missade biljettköp när swish inte fungerade och nu är biljetterna slut”

En del kommentarer menar att det även är problem med att föra över pengar från andra banker till Swedbank-konton via Swish.

Tipsar om omstart

För vissa verkar dock tjänsterna fungera efter en omstart av telefonen:

”Allt funkar perfekt nu!”

”Nu har jag använt bankomat, Swish och tankat bilen.”

Enligt Swedbanks presschef Unni Jerndal berodde störningen på ett internt fel, men hon gick inte in närmare på vilken typ av fel det var.

I Facebook-inlägget skriver banken att de kommer att ersätta kunderna som har drabbats av extra kostnader till följd av störningarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.