-När det gäller svarstiden på reklamationer ska man räkna med en månad just nu och alla får svar. Men med den senaste veckans anhopning kan det givetvis ta lite längre, säger Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ, till Rapport.
Tusentals vill ha pengar tillbaka
SJ uppskattar att tusentals personer har krävt garantier varje dag och de har satt in så mycket extrapersonal som möjligt.
I fredags stoppade SJ sin restidsgaranti eftersom stora delar av trafiken stod helt stilla i snökaoset. Men i tisdags kväll kunde resenärerna återigen ansöka om garantin.
Den ger bland annat pengar tillbaka på 25 procent av biljettpriset om resan är mer än en timme försenad.
Garantin gäller bara resan
Men restidsgarantin kompenserar inte för allt. Det blir till exempel inga pengar för utebliven lön eller andra kostnader som kan bli en följd av den försenade resan.
-Du kan inte bara hoppa in i en taxi och kräva restidsgaranti, men man kan alltid reklamera resan om man inte är nöjd. Under hösten har det tagit två veckor att få svar på sin reklamation, men sedan vintern slog till har vi inte haft någon överblick. Våran bedömning är att det ska ta en månad, säger Ulf Wallin.
Inga tydliga besked
En av SVT:s reportrar ringde och frågade kundtjänst om hans reklamation hade kommit in och fick då inga klara besked.
-Jag skickade in tågbiljetter och kvitton för en taxiresa någon gång i mitten av januari skulle jag tro. När jag nu ringde sade de ”ansökan har säkert kommit in men vi håller på med ärenden från sjunde december, så det lär dröja”, säger Jon Nilsson, reporter på SVT.
Men SJ garanterar att alla får ett svar om posten kommer fram som den ska.
-Vi har som regel att självklart får alla svar, det kan ju ha varit något med postgång eller vad som helst. Man ska spara sitt ärendenummer så kan man alltid få reda på hur ärendet ligger till. Det går snabbast att anmäla via webben, säger Ulf Wallin.
Fram till på söndag kan man begära pengarna tillbaka för hela biljetten, oavsett biljettyp.
-Vi förstår om resenärerna är tveksamma till att ta tåget nu, hur vi gör nästa vecka beror på vädersituationen.
Eveline Grassman
Fakta: Det här gäller på SJ
Restidsgarantin återinfördes i tisdags
Inom en månad ska ersättningen betalas ut
Om inte kan man vända sig till ARN
Biljetten återbetalas om den avbokas innan avresa
Det gäller alla biljetter till och med söndag
Restidsgarantin ersätter inte följdverkningar
Är man missnöjd med resan kan man reklamera den