– Undersökningen visar att sociala medier inte tar över nyhetsrapporteringen på nätet, de kan dock i ännu större grad fungera som komplement och sprida eller dela information från de traditionella medierna, säger Ingela Wadbring, professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall.
1.700 personer mellan 16-85 år har tillfrågats om sina medievanor i undersökningen som presenterades i samband med SOM-institutets heldag i Göteborg på torsdagen.
”Folk mindre intresserade när det kostar”
Konsumtionen av de flesta medier är stabil utom för landets papperstidningar vars upplagor rasar. Att lägga allt mer av sitt webbmaterial inom ramen för olika betaltjänster verkar dock inte vara någon framkomlig väg för att råda bot på krisen inom branschen.
– Tittar vi på Aftonbladet till exempel så betalar omkring 125.000 personer för deras plustjänst, det är förvånansvärt få med tanke på att nästan två miljoner dagligdags besöker deras webbplats. När det börjar kosta pengar är folk inte lika intresserade, säger Ingela Wadbring.
Högutbildade delar oftare
Enligt undersökningen använder 80 procent av befolkningen regelbundet internet. Cirka 20 procent läser morgontidningar online.
33 procent har någon gång delat en nyhet på sociala medier, medan 67 procent aldrig har gjort det. Medelåldern för de som brukar dela nyheter är 44 år, de har oftast högre utbildning och är mer politiskt intresserade än genomsnittet.