Tyska Der Spiegel om Europas ”roligaste bilmärke” – GM drabbade Saab som en virussjukdom

Uppdaterad
Publicerad

Den långa dödskampen för Europas mest komiska bilmärke. Så lyder rubriken i det tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel, när den närmast kärleksfullt beskriver Saabs öde.

Rubriken lyder ”Arktisk irrfärd” och handlar om General Motors. GM, skriver författaren Christian Wüst, drabbade Saab som en virussjukdom.

– Ingen i koncernledningen hade intresse av att förstå firman och vidareutveckla den efter den andan. Nyordningen i Trollhätten skedde med hjälpa av legitimerade pengaräknare av bästa Detroit-skola. De kunde knappt tre ord svenska. Det var som om (förre USA-försvarsministern) Donald Rumsfeld skulle dra in i Villa Villekulla och skrika. Hej, jag är kapten Långstrump.

Spiegel menar att Saab har hållit på att dö i 20 år och tycker att tyskarna till sist när Saab går i graven ska lära sig hur bilen uttalas. Inte ”Saaaaaab”. Nej, svenskarna uttalar sin ”kultvagn” ungefär som ”Sooop”.

Skapad av kufar

Saab beskrivs som en bil skapad av kufiska ingenjörer. Grunden var ett fordon som såg ut som om den egentligen ville vara ett flygplan, designad av flygingenjörer som vägrade all markkontakt.

I bilmuseet i Trollhättan, skriver tidningen, försäkrar en högtalarröst att Ur-Saabens arvsanlag finns med i alla följande modeller.

– Men, säger författaren, den sanna historien är en annan. Saab gick till botten med flaggan i topp för tjugo år sedan, när General Motors köpte bolaget. Det handlade om att använda billig masstillverkad teknik och dölja den i ett känt bilmärke – och att fortsätta sälja till höga priser.

Förlorar själen

Att uppköpta bilmärken på det sättet förlorar sin själ är vanligt, men, menar Der Spiegel, det stämde inte när Volkswagen slukade Audi.

Till Saabs ursprungliga egenheter hörde att även för starka motorer hade de bara fyracylindersmotorer.

– Idag är det ett klok strategi. Det kallas ”downsizing” och sparar energi. Nu är det modernt. Men när GM tog över dröjde det bara tre år så rullade de första Saabarna med sex cylindrar.

– Det är en detalj, men den kanske förklara att General Motors inte begrep Saab-ägarnas psyke. De vägrade att köpa bilen i sunkiga Opel-affärer och gick över till Audi i stället.

Saabs kunder var kufar, intellektuella särlingar. Det lyckades svenskarna att vagga in präktiga adjunkter i illusionen att de körde en defensiv, säker bil, trots de starka motorerna.

Likskändning

– General Motors nådde slutpunkten på sina arktiska irrvägar när man försöka lansera en stor terränggående Saab.

Det var en fyra år gammal variant av en Chevrolet som ”sminkades om” och blev en Saab.

– Och detta vid en tidpunkt då varje misstag som drabbade Saab kunde kallas likskändning.

Saab är inget offer för finanskrisen, menar Der Spiegel. Europas lustigaste bilmärke hade kunnat räddas för tjugo år sedan. Men GM har förstört företaget.

Bo Inge Andersson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.