Telekomföretaget redovisar en vinst per aktie för det fjärde kvartalet 2004 på 0:23 euro. Analytikerna hade i snitt väntat sig en vinst på 0:19 euro per aktie, enligt Reuters.
Vinsten före skatt blev 1,46 miljarder euro, närmare 13 miljarder kronor.
Nokia sålde rekordmånga mobiler under fjolåret, 66,1 miljoner, och ökade marknadsandelen till 34 procent.
Nokia föreslår en utdelning på 0:33 euro per aktie, en ökning från 0:30 euro per aktie förra året.
Återköpa aktier
Bolagets styrelse vill ha ett förnyat mandat om att återköpa aktier under 2005 för upp till 5 miljarder euro. Aktien ska enligt planerna köpas tillbaka efter bolagstämman den 7 april. Styrelsen vill ha möjlighet att köpa tillbaka maximalt 443 miljoner aktier.
Styrelsen föreslår även att aktiekapitalet reduceras genom att mellan 176 miljoner och 230 miljoner Nokiaaktier som ägs av bolaget dras in.
Samtidigt vill Nokiastyrelsen ha mandat att ge ut aktier, aktieoptioner eller konvertibelobligationer i en eller flera emissioner. Totalt kan aktiekapitalet ökas med 53,1 miljoner euro, motsvarande 886 miljoner aktier. Det motsvarar 19,9 procent av det nuvarande aktiekapitalet.
Men andra analytiker håller upp ett varnande finger.
-Man ska minnas att det här en kvartalsrapport. Det finns inte längre någon världsledare på mobiltelefoner. Fortsatt prispress och konkurrens från asiatiska aktörer kommer att pressa tillbaka Nokia, säger Helena Nordman-Knutson, analytiker hos Öhman Fondkommission, till TT.
Globala markanden växer
Totalt såldes 684 miljoner mobildtelefoner i världen under 2004, en ökning med 32 procent jämfört med året före, enligt analysföretaget Strategy Analytics.
I år kommer dock inte mobilmarknaden att växa lika mycket enligt Neil Mawston på Strategy Analytics. Han räknar med att totalförsäljningen ökar med 7 procent, till omkring 735 miljoner telefoner. Dessutom spår han att genomsnittspriset sjunker lika mycket som förra året, med 5-10 procent.
Om Mawston har rätt innebär det dåliga nyheter för mobiltelefontillverkarna som i många fall fått se sin lönsamhet minska under 2004.
Fakta: Marknadsandelar mobiltelefoner
Företagens andelar i procent av den globala mobiltelefonmarknaden under fjärde kvartalet 2004 enligt analysföretaget Stategy Analytics.
Nokia: 33,1
Motorola: 15,9
Samsung: 10,6
LG Electronics: 7,0
Siemens: 6,8
Sony-Ericsson: 6,3
Övriga: 20,3
TT